УКРАЇНСЬКА МОВА

Понеділок 25.05.20

Тема: Загальне поняття про частини мови.


 

I. Актуалізація опорних знань

 

1. Робота за таблицею

— Розгляньте таблицю.

Частини мови

Іменники                              Прикметники                           Дієслова

слова, які                          слова, які називають                 які називають дії предметів

називають предмети         ознаки предметів слова, 

Хто? Що?                       Який? Яка? Яке? Які?                  Що робить? Що зробить?

птах ліс                        сонячний сонячна                  світить буде світити

                                          сонячне сонячні

— Що означають слова, які відповідають на питання хто? що?

— Що означають слова, які відповідають на питання який? яка? яке? які?

— Що означають слова, які відповідають на питання що робить? що зробить?

2.  Каліграфічна хвилинка

— Запишіть каліграфічно питальні слова та усно доберіть до них приклади.

Хто? що? який? яка? яке? які? що робить? що зробить?

II. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу

 

1. Подорож до країни Морфології

— В одному царстві, яке називають Морфологія, жили різні частини мови.

Не задумавсь, звідкіль оті у нашій мові злитки золоті?

Як намистинки диво калинове — частини мови!

Який співець, поет, який письменник

уперше слово вигадав — іменник?

Іменник! Він узяв собі на плечі

велике діло — визначати речі,—

ім’я, найменування і наймення:

робота, біль, і радість, і натхнення.

Ну, а візьмемо назву — дієслово,

само підказує, що діє слово!

ІЦе й прикладу на нього не навів,

а вже до півдесятка дієслів!

Прикметник дасть іменнику-предмету

якусь його ознаку чи прикмету.

Частини мови! Назви наче й звичні,

полюбиш їх — красиві, поетичні!

Хто ж так назвав оці частини мови?

Назвали вчені. Й підхопив народ!

Д. Білоус

— Як учені назвали частину мови, яка дає словам імена?

— Як учені назвали частину мови, яка дає іменнику-предмету якусь його ознаку чи прикмету?

— Що вам підказує назва дієслово?

2. Ознайомлення з теоретичним матеріалом.

— Чому прийменники і сполучники належать до службових частин мови?

ІІІ. Узагальнення й систематизація отриманих знань

1. Пояснювальний диктант.

Володя зайшов у клас. Він сів за парту. Дістав з портфеля книги і поклав на парту. Володя сидить з Марічкою.

— Підкресліть у тексті прийменники і сполучники.

2. Творча робота. З поданих груп слів складіть речення і запишіть.

Зимонька, сніжна, прийшла. Сніжок, лапатий, падає. Калина, червона, пломеніє.

— Підкресліть у реченнях підмет і присудок.

— Якою частиною мови виражений підмет?

— Якою частиною мови виражений присудок?

 

       

 

 Завдання для самостійного опрацювання теми       

 « Частини мови».

 

1.Прочитайте вірш. Назвіть автора.

Світає, край неба палає,

Соловейко в темнім гаї

Сонце зустрічає.

2.Випишіть слова – дії предметів.

3.На які питання відповідають виписані слова.

4.Пригадайте, як називаються такі слова.

5.Запишіть п’ять дієслів.

6.Зробіть висновки та сформулюйте правило.

Слова, що означають _________  предметів і відповідають на питання ___?, ____?  _____? ______? називаються   дієсловами.

 

 

Мовна тема «Текст. Речення. Будова слова»


 

І варіант

1.     Як називаються слова, що зв’язані між собою за змістом і виражають закінчену думку?

a)     Текст.

b)    Речення.

c)     Словосполучення

 

2.     Визнач тип речення за метою висловлювання.

Діти, ви помили руки з милом?

a)     Питальне.

b)    Спонукальне.

c)     Розповідне.

 

3.     Як правильно звертатися до друга?

a)     Друг.

b)    Друже.

c)     Другу.

 

4.     Прочитай текст і визнач його тип.

Зайчик – дика тварина. У нього пухнасте хутро. Взимку зайчик біленький, влітку – сіренький. У нього передні лапки – короткі, а задні – довгі. Має куций хвіст, довгі вуха. Ця тваринка дуже полохлива.

a)     Текст-розповідь.

b)    Текст-міркування.

c)     Текст-опис.

 

5.     Що таке синоніми?

a)     Це слова з однаковим коренем.

b)    Це слова близькі за значенням.

c)     Це слова протилежні за значенням.

 

6.     Як називається частина слова, що стоїть після кореня і служить для утворення нових слів?

a)     Префікс.

b)    Суфікс.

c)     Корінь.

 

7.     Склади та запиши речення з поданих слів. Підкресли головні члени речення.

Дуплі, у, дерева, білка, живе.

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

8.     Установи зв'язок слів у реченні за допомогою питань.

У карпатських лісах водяться ведмеді.

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

9.     Добери до поданих слів антоніми.

 

Літо-_________________________________________

Широкий-_____________________________________

Виходить-_____________________________________

 

10.  Підкресли в ряду споріднених слів зайве слово.

 

Вода, водичка, водить, водяна.

 

11.  Спиши слова, вставляючи замість крапок пропущені букви.

    Пш_ниця, ст._бло, п_шається, кв_ток, т_мніє, ш_поче, т_хенько, в_селка, бл_скучий, щ_бетати.

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

 

 

 

_______________________________________________________________

 

Мовна тема «Текст. Речення. Будова слова»

ІІ варіант

1.     Як називаються речення, що зв’язані між собою за змістом і виражають закінчену думку?

d)    Текст.

e)     Набір речень.

f)      Окремі речення.

 

2.     Визнач тип речення за метою висловлювання.

Поклич тата на обід, синку!

d)    Питальне.

e)     Спонукальне.

f)      Розповідне.

 

3.     Як правильно звертатися до мами?

d)    Мама.

e)     Мамо.

f)      Маму.

 

4.     Прочитай текст і визнач його тип.

    Калина і Україна – нероздільні. Український народ шанує її за пишну вроду і цілющі властивості. Гарна вона в будь-яку пору року. Навесні калина вбирається в біле мереживо квіток. Влітку вкривається зеленими різьбленими листочками. Восени наливаються соком її важкі грона. Аж до зими рум’яніють ягоди калини.

d)    Текст-розповідь.

e)     Текст-міркування.

f)      Текст-опис.

 

5.     Що таке антоніми?

d)    Це слова з однаковим коренем.

e)     Це слова близькі за значенням.

f)      Це слова протилежні за значенням.

 

6.     Як називається змінна частина слова, яка служить для зв’язку слів у реченні?

d)    Закінчення.

e)     Суфікс.

f)      Корінь.

 

7.     Склади та запиши речення з поданих слів. Підкресли головні члени речення.

Роси, блищать, краплі, сонці, на.

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

8.     Установи зв'язок слів у реченні за допомогою питань.

По небу попливли легенькі хмари

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

9.     Добери до поданих слів синоніми.

 

Сумувати-_________________________________________

Дім-_____________________________________

Красивий-_____________________________________

 

10.  Підкресли в ряду споріднених слів зайве слово.

 

Місто, міський, місток, містечко.

 

11.  Спиши слова, вставляючи замість крапок пропущені букви.

    Кр_ниця, в_селий, з_рно, н_зький, оз_ро, д_ректор, ш_рокий, к_лим, т_лефон, ж_тній.

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

1.     Фізкультхвилинка

2.     Продовження виконання контрольної роботи.

ІV. Підсумок уроку

1.     Збір робіт.

2.     Лінгвістична гра-естафета

1)    Я на дереві гойдаюсь.

          Я в конверті відправляюсь.

2)    Я воду закриваю.

Я вантажі піднімаю.

3)    Я в небі весело сяю.

Я тлю всю поїдаю.

4)    Це слово три значення має:

То двері воно зачиняє,

То тягнеться ніжно до мами,

То букви виписує вправно.

 

 

Понеділок-18.05.20

Тема: Урок розвитку  мовлення.

Письмовий переказ. Мудра  кицька

 

І. Актуалізація знань і чуттєвого досвіду учнів

1.     Відгадайте загадку.                                                                    

Ця тварина вже від ранку

Нам співає колисанку,                                                  

Нявкає, муркоче,

Бо сметанки хоче.

Що це, діти, за воркотик?

 Це пухнастий сірий….

 

2.     Бесіда за малюнком.

-Роздивіться малюнок. Який котик? Опишіть його.

     3. Складіть опис  котика.

 ІІ. Основна  частина  уроку.

 

 1 .Читання тексту.

Мудра кицька

На столі стояв кухлик з молоком. Кицька його побачила, і схотілось їй молочка. Скочила на стіл – та до кухлика. Аж тут лихо: голова в кухлик не влазить. Так гарно молоко пахне, а язиком до нього кицька не сягне. 
Засмутилась вона, але ненадовго . . . Скоро кицька зміркувала, що їй робити. Вона почала вмочати лапку в молоко й обсмоктувати її. Умочить лапку, обсмокче з
неї молоко й знов вмокає. Так і застали її над кухликом, коли вона добувала з нього молоко.

                                                                                               (За Б.Грінченком)

 

2.Бесіда  за  змістом.

-Що  стояло  на  столі?

-Чого  схотілося  котику?

-Куди  скочила кицька?

-Яке лихо  трапилось?

- Чим не  могла дістати кицька  молоко?

-Що  придумала вона?

-Як  вдалося поласувати молоком?

-Де  застали  кицьку?

-Чому  текс називається « Мудра  кицька»?

3.Лексична  робота.

 

КУХЛИК- сьогодні так зазвичай називають склянку для пива з вушком. А раніше так звався будь-який посуд для напоїв… з вушком :)

ЗМІРКУВАЛА- здогадалася, придумала;

ВМОЧАТИ- занурювати в що-небудь рідке.

ОБСМОКТАТИ-  облизати рідину

 

4.Робота  над  будовою  тексту.

-Зі  скількох абзаців  складається текст?

 -Про  що  розповідається в  першому  абзаці? Другому? Третьому?

-Якою  показана кицька?

 

5. Робота з опорними  словами.

Кухлик  з  молоком; схотіла  молочка; скочила на  стіл ;

Аж  тут лихо : ,язиком  до  нього  не  дістати, засмутилася, ненадовго; зміркувала, вмочати, умочить, обсмокче , застали.

 

6. Складання  плану.

Орієнтовний план

1.Кицька  вирішила  випити  молочка.

2. Язиком  молока  не  дістати.

3.Розумна  кішка  знайшла  вихід.

4.Кицьку  застали  над  кухликом.

7. Переказ  тексту  усно.

 8. Самостійна  робота  учнів.

 ІІІ. Домашнє  завдання.

Складіть розповідь про  пригоди  своїх   домашніх улюбленців.

 

Четвер-14.05.20

Тема: Мова і мовлення. Текст.

 

1.     Продовж речення

Мова – найважливіший засіб

а)малювання          

б)письма         

в)спілкування

 

2.     Вибери слова ввічливості, які кажемо при зустрічі

а)Бувайте здорові!           

б)До зустрічі!                

в)Доброго дня!

 

3.     З яких частин складається текст

а)Зачину, кінцівки           

б)Основної частини, зачину           

в)Зачину, основної частини, кінцівки

 

4.     Знайди і спиши спонукальне речення

а)Загляне сонце і в наше віконце.

б)Готуй влітку сани, а взимку віз.

в)Хіба сховаєш вітер у глечику?

 

5.     Запиши  речення у такій послідовності, щоб утворився тест

Вона часто стрибала з гілки на гілку и дражнила стару лисицю.

Цікава білочка кинула в лисицю шишку, за шишкою полетіла гілочка, але лисиця не рухалася.

Над норою лисиці на високій сосні жила білочка.

Одного разу лисиця розляглася перед сосною, немов мертва.

Тоді білочка стрибнула вниз і пробігла біля лисиці …

 

6.     Добери і запиши до тексту заголовок. Визнач тип тексту

Запиши так: Заголовок тексту –

                        Тип тексту -

Восени я приніс у школу зайченя. Спочатку воно всіх боялося і ховалося під шафу. Потім звірятко звикло до дітей, і вони годували його морквою та капустою. Навесні діти відпустили зайченя на волю.

 

7.     Запиши і підкресли головні члени речення

Пишається над водою червона калина.

 

8.     Запиши стислий текст-опис зайчика.


Середа-13.05.20
Тема: Правопис не з дієсловами.

 

I. Актуалізація знань.

1.Інтерактивна технологія «Кубування».

Завітав сьогодні в клас

На урок знову до нас

Кубик, діти, не простий,

Кубик, діти, чарівний.

Він доріжку прокладає,

Знання ваші перевіряє.

1.     Що таке дієслово, іменник, прикметник, службові слова?

2.     Яким членом речення  найчастіше  виступає дієслово?

3.     З якою частиною мови звязане дієслово?

4.     На які питання  питання відповідають дієслова початкової форми

2. Робота на картках.

  Утворіть часові форми дієслова   Зразок:  Мити — мив, мию, буду мити, митиму.

   Просипати —

   Писати —

   Дружити —

 

  Запишіть антоніми до поданих дієслів.

  Дозволяти — ...                           ;       забігти -...                  ;

  стверджувати - ...                     ;       брати -...                     ;

  будувати — ...                            ;      забувати -...                  .

  Скласти і записати речення з будь якою парою антонімів.

 

3.Каліграфічна хвилинка

- Щоб  підготувати руку до швидкого письма пропоную вам  написати  каліграфічні з`єдналочки.      бр  вч  пл ять  до ат

- Зверніть увагу на вашу посадку і правильне положення зошита на парті.

- Запишіть каліграфічно прислів’я:

За добрі вчинки  добром платять.

- Назвіть частини мови. 

4. Перевірка орфографічної пильності.  

Кіт пушок – пустун виликий.
Влаштував собі він свято.
Вранці кіт уліс у банку,
Зїв у бабці всю смитанку.
 Вам необхідно відшукати всі допущені помилки, пояснити орфограми, підібрати, де треба, перевірні слова.

ІІ.  

1.Інтерактивна технологія «Мозковий штурм».

- З орфограмами впоралися, а тепер знайдіть в тексті частину мови, яка буває живою і неживою.   
- Як називається ця частина мови?

- Про яку частини мови говорять, що вона не називає предмети, а тільки вказує на них? Чи є ця частина мови в тексті?
- А чи знаєте ви частину мови, яка служить для зв'язку слів у реченні? Наведіть приклад з тексту.
- Як називається частина мови, яка вказує на ознаку предмета?

- Знайдіть у цьому тексті частину мови, яка вказує на дію предмета.  Письмово зробіть морфологічний розбір дієслова.

 Що вказує на заперечення дій?
Це маленьке слово називається частка.
Як думаєте частка НЕ ​​- це службова чи самостійна частина мови?
Що ви знаєте про службові частини мови?
Службові частини мови не називають ні предметів, ні ознак, ні дій.
Вони не є членами речення.
До них не можна поставити питання.

- Як пишеться частка НЕ ​​з дієсловами?
- А знаєте чому? Прочитайте казку:

Сила любові.
Горду і вперту Частку НЕ полюбило Дієслово. Сумною була ця любов. Дієслово говорило: "Люблю", а вона йому "Не люблю". Воно казало "Вірю", а вона йому: "НЕ вірю".

Частка НЕ ніколи не підходила до Дієслова близько і навіть під час відпочинку вони були на відстані. Однак Дієслово було постійним у своїх почуттях.
    Ось одного разу НЕ і каже йому: "Я відповім тобі взаємністю, якщо доведеш, що жити без мене не можеш". Зітхнуло Дієслово сумно і відправилось поневірятися по словниках, підручниках, книгах, по всьому білому світу.

2.Вибіркове списування. Первинне закріплення з коментуванням.

Самодиктант “Запереч мені”.

Василько поспішав до школи. Я вивчив уроки. Ми поїдемо на екскурсію. Ромчик грає на скрипці. Дівчинка читає казку.

 1.Прочитайте записані речення.

 2.Як ви написали не з дієсловами?

Включення в систему знань і повторення

1.Творча робота: "Правила поведінки на уроці".
- Зайшло Дієслово і до нас у школу, вирішило прочитати "Правила поведінки на уроці". А там всі дієслова з часткою НЕ. Як думаєте, що там було написано?
НЕ запізнюватися до школи.
НЕ розмовляти на уроці.
НЕ заважати своєму сусідові по парті.
НЕ малювати на партах.
НЕ смикати дівчаток за кіски.
НЕ жувати на уроці.

 Дієслова-виключення.
 - Сумне Дієслово повернулося до своєї коханої. Вона як завжди, відскочила від нього з криком: "Негідник! Ненавиджу! "І раптом завмерла від несподіванки, опинившись в обіймах  Дієслова.

- Прочитайте ці дієслова.
Неволити,
нездужати,
непокоїтись,
непритомніти,

недочувати,

недобачати.
Поясніть значення слова нездужати.

Підберіть до дієслова непокоїтись слова близькі за значенням. 
Спробуйте здогадатися, чому в цих словах частка НЕ ​​пишеться разом з дієсловами?
Без частки НЕ ці дієслова не вживаються.

Запишіть ці дієслова - винятки, їх треба запам'ятати.

 


Четвер -07.05.2020

           Тема: Диктант з тематичним завданням «Частини мови» 
(надається особисто вчителем)

Середа-06.05.2020

Тема: Час дієслова. Змінювання дієслів за часами.



I. Актуалізація опорних знань.

1.  Евристична бесіда «Відповідай швидко і правильно».

—  Що ми називаємо дієсловом?

— Що воно називає?

— На які питання відповідає?

— З якою частиною мови пов'язане у реченні дієслово?

— Чим найчастіше виступає дієслово у реченні?

— На які питання відповідає початкова форма дієслова?

Наведіть приклади.

2. Каліграфічна хвилинка

Жж вж кж жх

Жоржини, вежа, кожух.

Жайворонок в небі в’ється,

Ясне сонечко сміється.

— Зробіть повний звуковий аналіз слова в’ється.

— Поділіть слово ясне на склади для переносу. Підкресліть дієслова, визначте їх час.

IІ. Сприйняття і усвідомлення  нового навчального матеріалу

1. Спостереження за мовним матеріалом з метою виділення істотних ознак понять «теперішній час», «минулий час», «майбутній час».

- Яка пора року за вікном

- Які зміни в природі ви помітили вчора?

- А що відбудеться через місяць?

Тобто, ми склали речення про явища, які ви спостерігали вчора, сьогодні, будете бачити через місяць. Описати це нам допомогли дієслова

- Назвіть дієслово першого речення.

Тобто, дія вже відбулася в минулому. Це дієслово минулого часу.

- Назвіть дієслово другого речення. Поставте до нього запитання. (Що роблять?)

Тобто, дія відбувається зараз, це теперішній час.

- Назвіть дієслово третього речення. Поставте до нього питання. (Що зроблять?) Тобто, дія відбуватиметься потім, у майбутньому, це майбутній час.

2.Хвилинка – цікавинка.

До речі у ескімосів Північної Америки і Гренландії існує 63 форми дієслів теперішнього часу, А англійці часових форм мають 16.

ІІІ. Систематизація й узагальнення вивченого матеріалу

1.Цікаво знати!

Разом з пробудженням природи від зимового сну на нашій землі, в Україні, наші предки починали кликати, гукати, заклинати, закликати весну. Не в змозі пояснити закономірності зміни пір року, вони боялися, що зима може залишитися назавжди. Для того, щоб унеможливити це, прикликали весну різними магічними діями.

Народний образ весни — це образ краси, сили і надії, це гарна молода дівчина з вінком квітів на голові. Вона, ця дівчина-весна — бажаний і довгожданий гість

 «Прийди, весно, прийди, красна, принеси врожай нам рясний, жито і пшеницю, і всяку пашницю!».

Давні народи помічали, що прихід весни пов’язаний із поверненням із вирію птахів, тому вірили, що саме птахи приносять її на своїх крилах. Отже, найперше магічне дійство заклинання весни полягало в імітації польоту птахів. Тому головним засобом заклинання в усіх слов’янських народів вважається випікання з прісного тіста «жайворонків» із розпростертими крилами.

 Чому така увага саме до цього птаха? Тому, що він прилітає найпершим і є справжнім благовісником весни. Спів жайворонка в полі особливо незвичайний і дивний, коли ще лежить сніг, тріщить мороз, — а повітря дзвенить від весняного щебету…

Провісник весни - жайворонок

Ой ти жайворонку, ранняя пташино,

Ой чого ти так рано з виру вилітаєш?

Ще ж на горах на верхах білі сніги лежать,

Ще ж на ріках та в ярах сиві криги стоять?

А я тії сніги крилечками розжену,

Крилечками розжену, ще й ніжками потопчу…

Українці вірили, що жайворонок (або зозуля, ворона тощо) має ключі од вирію, і саме він відмикає небо, небесні ворота і випускає весну.

Хороводи дівчат, «вулиця» сільської молоді, забави дітей, зустріч птахів, що повертаються з вирію, весневі свята— чарівна казка нашої старовини. Все це — українська весна, голос предків наших, дорога поезія нашої Батьківщини.

Розповідь вчителя.

-Яких ви знаєте перелітніх пташок?

Однією з перелітніх пташок є щеврик.Він прилітає в першій половині квітня

Щеврик трохи більший за горобця.Щеврик надто обережний птах. Якщо він помітить, що хтось був біля гнізда, то зовсім залишить його. Захисне забарвлення оперення птаха робить його майже непомітним на землі. Цікаво, що він ніколи не злітає просто з гнізда, а заздалегідь відходить від нього метрів на десять. Повертаючись назад, сідає на такій же відстані і підходить до гнізда.

 2. Гра «Заміни дієсловом»

Учитель читає словосполучення і пропонує учням замінити їх дієсловом-синонімом.

Сушити собі голову - …     .Закарбувати в пам’яті - …  .

Обливатися потом - …    .Бути на сьомому небі - …   .

Пасти очима - …                .У печінках сидіти - …    .

Класти зуби на полицю -………….

3. Самостійна робота.  Прочитайте уривок вірша Лесі Українки?-Яку пору року описує поетеса? Випишіть з тексту дієслова.  Доберіть до цих слів інші часові форми. Знайдіть серед них дієслова-синоніми.

Стояла – стоїть, буде стояти. Слухала – слухає, слухатиме.Говорила – говорить, буде говорити.

Співала – співає, співатиме.Шепотіла – шепоче, буде шепотіти.

Взаємоперевірка в парі.

А зараз поміняйтеся зошитами і перевірте один в одного завдання. Оцініть свого товариша.

4. Складіть з поданих слів речення і запишіть їх у такому порядку, щоб вийшла зв’язна розповідь. Знайдіть дієслова, визначте час дієслів

1.     Весна, по, швидко, землі, крокує.

2.     Гілках, на, бруньки, скоро, тоненьких, набубнявіють.

3.     Летять, країв, з, птахи, теплих.

4.     Криги, від, звільнилися, ріки.

5.     Неба, з, лагідне, посміхається, сонце.

6. Вправа-гра «Зміни дієслово за числом»

Хмаринка плаче —... .Гай шумить —... . Дівчина розцвіла —... .

7.  Робота над загадками. Знайдіть дієслова та визначте їх час.

·        Сидить баба на грядках, закутана в хустках.

·        В нашої бабусі сидить дід у кожусі, на печі нагрітий, без води умитий.

·        Понад квіти літає, солодкий сік збирає, зимою спить, літом бринить.

·        Стоїть дід над водою, хитаючи бородою.

·        Стоїть хлопчик під пеньком, вкрив голову брильком.

·        Не розбивши горщика, не з’їси кашки.

ІV. Домашнє завдання Вправа №331

Понеділок- 04.05.2020

Тема: Дієслова-синоніми, дієслова-антоніми.


            

I.Актуалізація опорних знань.
-Ви скучили за сонечком? А якої пори року воно починає нам давати тепло?
1.Технологія «Асоціативний кущ».
         сонце                 пташки                       ніч
   
     струмочки            весна             трава

2.Удосконалення каліграфічних навичок.
Запишіть каліграфічно окремо літери слова весна,потім склади.
-зробіть звуко-буквенний аналіз цього слова.
ІІ.Первинне сприймання та усвідомлення матеріалу.
1.Спостереження за мовним матеріалом. (Читання казки К. Д.Ушинського)
                                                Суперека
     Корова,кінь і собака говорять між собою, кого хазяїн більше любить. Кінь говорить:» Хазяїн більше любить мене. Я йому плуг тягаю, дрова з лісу вожу .Сам хазяїн на мені у місто їздить».
     А корова говорить:»Ні, хазяїн більше любить мене. Я всю його сім`ю  молоком годую».
     Собака як заговорить: Ні, мене. Я хазяйське добро стережу».
     Почув чоловік цю суперечку і говорить:»Не сперечайтеся. Всі ви мені потрібні. Кожен хороший на своєму місці».
1)    Що в цьому тексті вам не сподобалося?
2)    Якими словами потрібно замінити дієслово говорити?
3)    Як називаються слова близькі за значенням?
4)    Добрати синоніми до дієслів:
Бігти-
думати-
йти-
доглядати-
5) Чим відрізняються між собою дієслова ходить, плентається, суне,крокує?
6) Як називаються слова протилежні за значенням?
Добрати антоніми
Заплести-
в`янути-
заходити
піднімати-
з`єднувати-
загадувати-
7)Прочитайте байку. Знайдіть у тексті синоніми. Випишіть.
Сім діб по воду до ставу йшов Рак.
На восьмий день придибав так-сяк.
Її  він доволік до хати.
     Збагачуємо мовлення (20 синонімів)
 Іти – прямувати, простувати, крокувати, чимчикувати, тюпати, чесати, дрібнювати, ступати, шкандибати, кульгати, шкутильгати,  кривуляти, плентатися, плестися, тягтися, пхатися, теліпатися, чвалати, чалапати, тюпати.
8) Уведіть у речення дієслова-синоніми відповідно їх лексичного значення.
Словникова робота. Доповнити текст словниковими словами, які підходять за змістом.
                                 ПОДОРОЖ ТУРИСТІВ
Туристи вирушають в путь (коли?)….. . Вони простують(куди?)…… . Переходять річку (де?)…. . З вершини поглядають (куди?)…. . На привалі обідають (коли?)….. . Повертаються сповнені вражень (куди?)….. .    
9).Поетична хвилинка. Знайдіть слова, які вимовляються однаково, та визначте, до якої частини мови вони належать.
           Песик шишку з лісу ніс
             І поранив собі ніс
             Довелося Трезора звати,
             Щоб наклав пов`язку з вати.
             Проти ночі по травиці
             У курник повзе лисиця.
             Напоролися на вила,
             Цілу ніч від болю вила.
10) Самодиктант.
   Абрикóс, адрéса, áйстра, автомобі́ль, агронóм, аквáріум, апельси́н, апети́т, асфáльт, бензи́н, велосипéд,вне́сок, вóгнище, вокзáл,гармо́нія, горизóнт, гримі́ти, грім, депутáт, децимéтр, дирéктор, елéктрика, кипі́ти, кишéня, колекти́.
Ми працювали з дієсловом, то зараз спробуйте до кожної першої літери цього слова дібрати дієслова, які могли б охарактеризувати вашу роботу.
Д-думали
І-….
Є-…
С-…
Л-…
О-….
В-….
О-….
Домашнє завдання: Вправа №327


Четверг  -30.04.2020

Тема: Дієслово як частина мови.
Зв’язок дієслова з іменником у речення.



I. Актуалізація знань.
1.Інтерактивна вправа «Мозковий штурм»
― Які частини мови ви знаєте?
― Що називається іменником?
― Наведіть приклади іменників.
― Що називається прикметником?
― Наведіть приклади прикметників.
― Що ви знаєте про дієслово?
2.Хвилинка каліграфії
Каліграфічно записують у зошит з’єднання та речення.
Вв   Ва   Вм   ву   во  ев
Все навколо зеленіє, річка ллється і шумить.
― Про яку пору року йдеться у реченні?
― Знайдіть у реченні іменник, прикметник, дієслова.
ІІ. Формування навчальної задачі
1.Робота із загадкою.
― Відгадавши загадку, ви дізнаєтеся, яку частину мови  вивчатимете на уроці.
Вони хочуть діяти, а не сидіти,
Творити, співати, радіти, летіти.
Вони будь-яку дію означають сміло –
Що робить? Що буде робить? Що зробила?
Питають нас всі – ми відкажем слова:
Виблискує, буде світить, запалила.
А мова із ними багата й жива –
Така їхня суть – бо вони.
2. Створення проблемної ситуації.
прийшла, пригріло, з’явилися, чути,  прокинулася.
…  весна. Тепло … сонечко. На деревах … перші листочки.  … веселий щебет пташок. Природа … .
― Прочитайте запис.  Ви зрозуміли про що він? Чому?
― Спробуємо відновити текст.
― Чи можемо ми тепер сказати,  про що це текст?
ІІІ. Відкриття нового знання
1.Робота над правилом, с. 141.
  Первинне закріплення з  використанням зовнішнього мовлення
1. Робота над вправою 337, с. 141.
         а) Робота над текстом.
― Прочитайте текст.
― Знайдіть речення, що описує малюнок.
― Перекажіть текст.
Діти переказують невеликими частинами, продовжуючи один одного.
         б) Вибіркове списування.
― Випишіть з тексту дієслова. Поставте до них питання.
Один учень записує на дошці, інші ― в зошитах.
Диференційоване завдання.
Виконати завдання самостійно з наступною самоперевіркою.
― Поставте дієслова в початкову форму.
         в) Встановлення зв’язку слів у реченнях.
― Покажіть зв’язок слів у реченнях третього абзацу тексту.
― З якими словами зв’язані дієслова в реченні?
― Поставте питання до виділених дієслів.
― Доведіть, що вони стоять у початковій формі.
1.     Робота над вправою 338, с. 142.
а) Робота над текстом.
― Прочитайте текст. Про кого розповідається у тексті?
б) Словникова робота.
Бузьки – народна назва лелеки.
Очерет – трав’яниста багаторічна рослина з високим стеблом. Росте коло водойм.
 Застосування отриманих знань.
1.Самостійна робота із самоперевіркою за еталоном.
а) Списування із завданням.
― Спишіть текст вправи 338. Підкресліть дієслова, поставте до них запитання.
Диференційоване завдання.
Поставити підкреслені дієслова в початкову форму.
2. Вибіркове списування.Прочитайте текст. Випишіть головні члени речення, ставлячи питання від підмета до присудка.
У траві роса виблискує сріблом. Вітаються з тобою білі голівки ромашок. Червоно вабить конюшина. Під кущем глоду вихитується ніжна шипшина. Уже й бджоли снують. У дубовому гаї понад струмком заливається іволга. Ще й соловейко витьохкує.
 (За О. Десняком)
— Якою частиною мови виражені підмети?
— А що ви можете сказати про присудки?
— На які питання відповідають дієслова?
3. Робота над віршем. Прочитайте вірш. Спишіть другу і третю строфи. Підкресліть дієслова та іменники, що з ними зв’язані.
ТВОЯ ЗЕМЛЯ
Розтанула зоря досвітня,
Росою вкрилися поля.
Ласкава, щедра і привітна
Лежить навкіл твоя земля.
Вона тобі не пошкодує
Свого добра, свого тепла:
І щедро хлібом нагодує,
Води хлюпне із джерела.
Для тебе цвітом зарясніє,
Птахами виповнить ліси,
Вбере долини й полонини.
У квіти дивної краси.
IV. Домашнє завдання.
― Дякую за увагу, старанність і активність на уроці. Ви всі молодці, добре попрацювали, і легко зможете виконати домашнє завдання.
Вивчити правило, с. 141, вправа 339, с. 142.


Середа-29. 04. 2020



Тема: Урок  розвитку  зв’язного мовлення.
 Письмовий  переказ тексту  за складеним  планом.

1. Відгадайте  загадку.
Дзоб міцний і гарні крила,
Чорний хвіст, жилетка сіра,
Чи присяде, чи летить, -
«Кар, кар, кар!» - усе кричить.

2. Розповідь вчителя - опис ворони.  
               Ворона - пташка середнього розміру. Оперення забарвлене в чорний колір. Голова, крила, хвіст та маніжка чорні. Має сильні та загострені крила. Її дзьоб дуже гострий. Ворона сильна та витривала, її не дуже лякає зимовий холод. Поблизу людських осель любить ласувати недоїдками. Спів пташок є звичайним карканням.

ІІ. Розвиток  зв’язного  мовлення.   
 1. Читання  тексту.           
Розумні ворони
Ворони – незвичайні птахи. Мозок цих пернатих у п’ять разів більший, ніж у голубів. Вони придумують хитромудрі способи добавання їжі.
Стиглі горіхи птахи розкидають на проїжджій частині доріг. Потім сидять на деревах і чекають, щоб машини їх розкололи. Тоді збирають смачні серединки.
Знайшовши суху скоринку хліба, ворона обов’язково розмочить її в калюжі. І тільки після цього з’їсть або віднесе пташенятам.                                                                                2. Відповіді  на  запитання  за  змістом.
–Чому ворон називають розумними птахами? Чим харчуються птахи? Чи доводилося тобі спостерігати за воронами? Що можеш розказати про їхню поведінку?
3. Ознайомлення  з  словником: хитромудрий,  проїжджій, розкололи, скоринка.                         
4.Складання  плану.   
   1) Ворони – незвичайні птахи                 2) Як ворони розкололи горіхи.                                                                                                               
3) Змочена скоринка хліба.

5. Випиши з тексту синоніми до слова ворони.
6. Детальний  переказ  тексту за складеним  планом.                  
7. Написання  переказу  за  складеним  планом.                                                               

Понеділок -27.04.2020

Тема: Змінювання прикметників за родами числами у сполученні з іменниками.



І. Актуалізація опорних знань.

1.     Каліграфічна хвилинка.

      На од ся ща сл вою зір ко
На
зір                    під
ро                            вою
ся                                    ди
щас                        ти
ли           кою.
2.     Слово про слово.
Доберіть прикметники до кожного значення слова зірка
Зірка – багатозначне слово, що має прямі і переносні значення.

1 - Небесне тіло
2 - Геометрична фігура
3 - Орден // значки на пагонах
4 - Морська зірка - тварина
5 - Видатна особа / пер.
6 - Світла пляма у тварин на лобі / пер.

Утворіть спільнокореневий прикметник від іменника «зірка»
3.     Зорепад відповідей
Що називається прикметником?
З якою частиною мови пов’язаний прикметник?
На які питання відповідають прикметники?
Що саме вимагає різних запитань?
4.     Прочитайте текст мовчки.
     Стародавня римляни називали  Сіріус — найяскравіший зірку в сузір'ї Великого Пса. У найспекотніше дні сонце проходило через це сузір'я. Тоді робили тривалий перерву в заняттях, наставали канікули.
- Що у тексті не так? Чому? Із якими словами зв’язані прикметники? От саме про цей зв’язок прикметників із іменниками ми і поговоримо на сьогоднішньому уроці, аби наше мовлення було правильним. Прочитай, будь ласка, вголос, виправляючи помилки.

Що треба знати
Що треба вміти
Родові закінчення прикметників в однині

Змінювати прикметники
за числами та родами
Закінчення прикметників
у множині

Визначати в однині число і рід прикметника за закінченням та іменником, від якого прикметник залежить 

        ІІ. Робота над новим матеріалом.
1.Вибірковий диктант (виписати прикметники з іменниками, з якими вони пов’язані)
     На землю поволі спустився тихий осінній вечір. І землю огорнула нічна незабутня пітьма. Безмежне синє небо вкрилося безліччю ліхтариків. Мовчазні недосяжні зірки зачарували землю своїм світлом.
Виділіть закінчення в прикметниках. Зробимо висновок:
Чол.р. одн.                  Жін.р.одн.                     Сер.р.одн.                Множина
- ий, -ій.                        –а, -я.                           –е, -є.                        –і
2.     Творчий диктант.
Множину перетвори на однину, у дужках визнач рід, виділи закінчення.
Теплі краї, запашні яблука, далекі зірки.
Іменники мають рід, а прикметники змінюються за родами.
3. Тестові завдання
1.     Прикметники вказують на:
      а) ознаку;        б) дію;         в) назву предмета
2. З якою частиною мови прикметник зв’язується у  реченні?
      а) з дієсловом,                       б) з прийменником,               в) з іменником.
3. Підкресліть прикметники.
     Осіннього теплого ранку Миколка пішов на прогулянку. Легенький вітерець гойдав сонні дерева.
4. Доберіть антоніми:
Теплий день - __________________день,
свіжий хліб-____________________ хліб. 
5. Допишіть закінчення прикметників. Визначте рід цих прикметників. 
     Несподіван__  щастя (______),  надійн___   товариш (_____), яскрав___ квітка (________).

Гра «Впізнай слово»: за поданими прикметниками «впізнати» іменники:
- рідна, лагідна, найдорожча ,                  - запашний, білий, смачний,
- білий, холодний ,пухкий,                         - пухнаста, руда, хитра,
- великий, просторий, світлий,               - прозора, холодна, джерельна,
- чорна, велика, снігова,                            - яскраве, тепле, лагідне.

ІII. Домашнє завдання. Впр. 317



Четвер - 23.04.2020



Тема: Контрольна робота. Списування.

І. Перепешіть уважно текст. Підкресліть прикметники. Визначте їх рід.
  
Великдень

Разом з пробудженням природи від зимового сну на нашій землі починається цикл народних весняних свят. Народ наш у своїх казках створив чудовий образ весни – гарної молодої дівчини з вінком квітів на голові. Весна – бажаний гість, її закликають дівчата піснями – веснянками.
Народний образ весни – це образ краси, сили, надії. Головним святом весни є Великдень. У цей день ми з глибокою вірою висловлюємо слова
» Воскресне Україна!»
                                                                                            
Середа 22.04.2020


Тема: «Змінювання прикметників за родами. Родові закінчення прикметників»


І. Актуалізація опорних знань і вмінь
1. Опитування
- Що таке прикметник?
- З якою частиною мови звʼязаний прикметник?
- У якому числі завжди стоїть прикметник?
- Які закінчення мають прикметники у множині?
2. Каліграфічна хвилинка
Відгадайте загадку:
Є в квартирі молодець, математик і мудрець.
Він тебе не підведе, бо рахунок дням веде.
- Для чого необхідний календар?
- Календарі почали друкувати у Росії у 18 ст. Спочатку календар створили для розвитку промисловості, де потрібна точність. А вже потім їх почали використовувати у повсякденному житті.
- Календарі є різні : відривні, перекидні, кишенькові, електронні.
- Запишіть каліграфічно
Кк ар нд календар
- Яка орфограма у слові?
- Як називаються слова, написання яких ми повинні запамʼятати?
- Де можна зустріти такі слова?
- Складіть речення зі словом календар, в якому буде прикметник
- Запишіть речення.
- Підкресліть основу речення
- Підкресліть прикметник
- Виконайте звуко-буквений аналіз слова
- Розберіть іменник календар як частину мови.
ІІ. Вивчення нового матеріалу
1. Робота за підручником. с.134 прочитайте правило і виконайте вправу №323 с.135 ( фото додається)
- Отже, ми зʼясували, що прикметники змінюються за родами.
-Які закінчення мають прикметники ч.р., ж.р., с.р.?
ІІІ. Узагальнення і систематизація знань і вмінь
1. Допишіть закінчення прикметника, визначте рід
Українськ.. поет, велик.. сімʼя, добр.. слово, чудов.. твори.
4. «Гра Відгадай»
- Вставте пропущені прикметники і відгадайте загадку.
У нього … вуха, ….. хвіст, шерсть узимку …. , а влітку ….  .
- До якої групи тварин належить?
5.Гра «Юні кмітливі»
- Яким гребінцем не розчісуються?
- З якого посуду ніколи не їдять?
- Якого каміння немає в річці?
- У яке відро не можна налити води?
- До якої частини мови належать відгадки?  
VІ. Підсумок
- Чи змінюються прикметники за родами?
- У якому числі прикметники змінюються за родами?
- Які  родові закінчення мають прикметники?
- Які закінчення у прикметників у множині?




ЧЕТВЕР 16.04.2020
Тема. Складання плану до тексту В.Сухомлинського
«Як котові соромно стало».
                                                 Хід уроку
І.Актуалізація
Скласти словосполучення:
Дощ хмара; зима — розваги; паркан — висота; крига — гірка.
З словосполучень скласти речення.
З правильно складених речень можна завжди скласти чудовий твір, звичайно, якщо речення будуть доповнювати одне одного.
Метод «Мозковий штурм».
    Із чим асоціюється у вас слово текст? (Тема, мета, заголовок, абзац,зв’язні речення, зачин, основна частина, кінцівка, розповідь, опис, міркування).
ІІ. Робота з мовним матеріалом.
Стежинка «Небезпечна» (або спроб і помилок)
 Сьогодні  ми повправляємося у визначенні головної думки тексту, підборі заголовків, поділі тексту на абзаци,  визначенні головної думки кожного абзацу, тобто у складанні плану тексту.
Ці вміння знадобляться вам під час переказування тексту.
ІІІ. Слово вчителя.
— Щоб навчитися переказувати текст (усно чи письмово), треба зрозуміти його зміст, визначити головну думку, мету, чітко уявити собі послідовність подій, причинно-наслідкові зв’язки. Спочатку слід проаналізувати будову тексту: зазначити зачин, з’ясувати про що йдеться в основній частині, виділити кінцівку. Можна поділити текст на абзаци, або розглянути запропоновані. В кожному абзаці виділити головне і записати його одним реченням чи словосполученням.
 Таким чином отримують план переказу.
План тексту може бути у формі розповідних і питальних речень. Часто пункти плану виражаються словосполученнями або окремими словами.
ІV. Робота над складанням плану оповідання.

1.Про кого піде мова далі, ви дізнаєтесь, коли відгадаєте загадки.
1.     Лапки м’якенькі,
кігті гостренькі,
вночі бродить,
на лови ходить.  
2.     Мають всі сіреньке пір’я,
завжди скачуть по подвір’ї,
галаслива їхня зграя.
Діти, хто пташок цих знає?
2.Читання оповідання В.Сухомлинського «Як котові соромно стало».
ЯК КОТОВІ СОРОМНО СТАЛО


Вийшов кіт на поріг. Мружиться від ясного сонечка. Раптом чує — горобці зацвірінькали. Принишк кіт, насторожився. Тихенько почав пробиратися до паркана. А там сидять горобці.



Підповз аж до паркана та як стрибне. Хотів горобця схопити. А горобчик — пурх та й утік. Кіт перелетів через паркан та в калюжу й упав. Вискочив мокрий, брудний.

Іде кіт додому. Соромно йому. А горобці позліталися з усього подвір'я, літають над невдахою і цвірінькають. То вони сміються з кота.


3.     Словникова робота.
Мружитися — дивитися, стуляючи повіки, приплющивши очі.
Принишкнути — притихнути, причаїтися.
Насторожитися — стати напружено-уважним, зосередженим.
Невдаха — той, кому не щастить.
4.     Робота над змістом тексту.
    Хто сидів на паркані?
    Що хотів зробити кіт?
    Чи вдалося котові упіймати горобця?
    Чому котові було соромно?
    Чи співчуває автор котові? Чому ви так думаєте?
5.     Прочитати кожен абзац. З’ясувати, виділити головне в кожній частині, записати одним реченням чи словом.
6.     Самостійна робота.
Учні записують в зошит складений план.






СЕРЕДА 15.04.20

Тема: ВЖИВАННЯ ПРИКМЕТНИКІВ В ОПИСАХ






I. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Каліграфічна хвилинка
Цц це ця оц
Цвіт цвітуть
Цвіту не вирви задаром,
Гілки не втни для забави.
П. Ситченко
— До чого закликає нас автор вірша?
— Розгадайте шараду.
На неї птах сідає,
Вона його гойдає,
А «г» на «б» змініть —
Звірятком стане вмить.
— Складіть речення з цими словами.
3. Само диктант
Електрика, черешня, бензин, фермер, кукурудза, дециметр, комп’ютер, вокзал.
II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
— Яку частину мови ми вивчаємо?
— Що називає прикметник?
— На які питання відповідають прикметники?
— Якою є роль прикметників у мовленні?
— З якою частиною мови зв’язаний прикметник у реченні?
— На сьогоднішньому уроці ми будемо вчитися вживати різні форми прикметників для складання описів, розвиватимемо своє мовлення, збагачуватимемо словниковий запас.
ІІІ. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1)  Вправа 312 (с. 130). (фото додається)                      
— Розгляньте малюнок. Прочитайте назви перших весняних квітів. Доберіть до них прикметники, які вказують на колір; розмір.
— Складіть текст-опис за змістом малюнка, уживаючи прикметники. Запишіть.
2) Вправа 313 (с. 130). (фото додається)                      
— Прочитайте текст. Визначте тип тексту.
    —  Порівняйте текст-опис, який ви склали, виконуючи вправу 312, із прочитаним текстом.
    — Які нові слова та сполучення слів вам трапилися в цьому тексті?

— Спишіть. Підкресліть прикметники, якими описані квіти. Доберіть до тексту заголовок.

ІV. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ
1. Творча робота
— Прочитайте текст. До виділених іменників доберіть прикметники. Запишіть текст із дібраними прикметниками.
                                                       Приходить весна.
Сонце руйнує кучугури.
Кругом дзвенять краплинки.
Біля будинків кричать горобці.
                                              У лісі пахне бруньками.
                                  Дзвенять синиці. Барабанить дятел.  
                                         Гілки берези стали бронзовими.
2. Гра «Назвіть кольори веселки»
— Прочитайте вірш. Знайдіть прикметники. Визначте їх закінчення.
Любить пензлик мій до свята
Собі чубчик фарбувати.
Він у райдугу пірнає,
Кожний колір називає:
Це червоний — жар неначе,
Це — оранжевий гарячий,
Жовтий, як пшениця в полі,
Мов трава — зелений колір,
Голубий, як у краплини,
А наступний колір — синій,
Синій колір, ніби річка,
Фіолетовий, як нічка.
Веселка — надзвичайне явище природи, прекрасне і чарівне. А що ж таке веселка?
Це сонячне проміння, яке переломлюється у крапельках дощу. Частіше за все веселка з’являється після затяжних дощів. Усього у веселки сім кольорів, які переходять один в інший. Люди помітили: коли з’являється веселка у небі, будуть переміни у погоді.
3. Гра «Упізнай предмет за його ознакою»
• Густий, дрімучий, старий.
• Гомінка, квітуча, зелена .
• Смачне, солодке, червонясте.
• Яскраве, сліпуче, гаряче.
• Теплий, тихий, рясний.
• Дзвінка, весела, мелодійна.
V.  ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Вправа 314,с. 130-131. (фото додається)



ПОНЕДІЛОК 13.04.2020



Тема: Вживанням прикметників у загадках.








1. Актуалізація опорних знань  (усно)
  Які слова називають прикметниками? Наведіть приклади.
2.Каліграфічна хвилинка. (письмово) Складіть речення зі словом загадка.
Зз за аг га  ад дк ка загадка
3.Добір спільнокореневих слів
Доберіть спільнокореневий прикметник.Запишіть.Доберіть і запишіть інші спільнокореневі слова до слова загадка. Позначте корінь у записаних словах.
 Яка частина слова називається коренем?
5.Визначення значення слова загадка
 Роз’єднавши слова прочитати речення:
Загадкамальовничийописпредмета.
Знайдіть ключове слово.
Загадка – це задачка, яку необхідно розв’язувати. Це поетичний опис предмета, його ознак. У загадках предмети чи явища прямо не називаються, про них говориться у прихованій формі.
К.Д.Ушинський говорив: «Загадка – мальовничий опис предмета»                                                                      
Мова йде про загадки, але не просто про загадки, а ми завітаємо до загадкової країни. Саме загадка допоможе закріпити знання про прикметник та його роль у текстах. 
4. Робота над темою уроку.
 Вправа № 309. Випишіть прикметники, які допомогають відгадати загадку.
Жовті сонечка у листі-
А смачнючі, а м’ясисті,
Мов янтар, всі золотисті,
Дерево, як у намисті.
Абрикос ( який?)- …, …., …..
 Відгадайте загадки.(усно)
 1.Сірий, зубастий звір,
 По полю блукає
 Ягнят шукає.
2. Маленька, сіренька
 А хвостик як шило
3. Я маленький, я вухатий,
Попелястий, волохатий,
я стрибаю, я тікаю,
 Дуже куций хвостик маю.

5.Гра «Впізнай предмет за ознакою»
Усно:
Запашний, білий, смачний, пшеничний, духмяний - ….
Пухнаста, руда, хитра, прудка, спритна, підступна - ….
Нова, цікава, бібліотечна, яскрава - ….
Записати:
Рідна, лагідна, найдорожча, ніжна, найдобріша -….
Ясне, безхмарне, прозоре, синє -….
Допитливі, активні, кмітливі, старанні -….
 6.Гра «Мозковий штурм». (усно)
-         Які зайчики вовка не бояться?
-         Якою коса не може косити? (
-         Який колір на прапорі символізує небо?
-         Яке море омиває береги Одещини?
Вправа №311 Прочитай і запиши загадки у яких загубилися прикметники зі суфіксом –еньк.
Я маленька, я…..
Мов медочок, ……
На баштані дозріваю, ….
Сонечко вітаю
За якими ж ознаками вживаються прикметники у загадках?

 За розміром: велике, маленьке.
Б)  За кольором:  жовте, зелене, червоне.

 Дуже велика родина у червоного кольора
    
Пурпурний
Багряновий

Червоний
Буряковий
   Калиновий

Вишневий
Бордовий
Кривавий

Які синоніми запам’ятали?
В)За формою: круглий, трикутний, прямокутний
  Скласти загадку   за схемою:


Хто

будильник

співучий

мов

такий
громозвучи



ЧЕТВЕР 09.04.2020


                     Тема: «Прикметники-антоніми, прикметники-синоніми»






1. Каліграфічна хвилинка
 Розшифруйте вірші і назвіть автора цих поетичних шедеврів, підкресліть прикметники.
Ти –те – хе – че – сень- во- ко- да- ві- з – під- тер-я- ві- во- є- ра-
Сте- я – пи- ром- ла- на- ни- до- мрі- ли- ють- ну-
Між- пи- я- ша- ра- єть- ми- ся- над- -над- ста- во- ва- до- ми- ю
Вер-чер- би- во- зе- на- ле- ка- ні- ли- ють- на

2.Актуалізація опорних знань
 Бесіда. Яку частину мови вивчаємо? Що називається прикметником?
 Прочитайте  вірша. Спишіть.
Україна – край чудовий!
Є в нім луки, сині гори
Є ліси – густі, дрімучі.
Є високі дужі кручі,
Швидкоплинні ріки теж
І поля навкруг без меж.

 Підкресліть прикметники  з іменниками і визначте рід .

3. Робота над утворенням слів прикметників - синонімів.
Синоніми – близькі за значеннями слова.
Підберіть прикметники – синоніми до слова чудовий.
4. Гра «Підбери синоніми».  
    Підбери слова прикметники – синоніми, використовуючи слова для довідки.

Замурзаний, хоробрий, сирий, смачний, дивовижний.

Слова для довідки: брудний, вологий, сміливий, диковинний, заяложений, мокрий, лакомий, відважний, дивоглядний, засмальцьований, чудернацький).

5. Перепиши слова прикметники – синоніми.

Замурзаний ( брудний, заяложений, засмальцьований).
Хоробрий ( сміливий, безстрашний, відважний)
Дивовижний ( диковинний, чудернацький, дивоглядний).
Сирий ( вогкий, вологий, мокрий)
Жовтогарячий ( оранжевий, помаранчевий)
Хитрий (підступний, лукавий)
Смачний ( смаковитий, добрий, лакомий)
Старанний ( ретельний, пильний, дбайливий)


6.Робота над поняттям «Прикметники –антоніми».

Антоніми- слова протилежні за значенням.
Гра «Прикметники – антоніми».
Завдання: записати  прикметники - антоніми до поданих прикметників.
Холодний –
Широкий –
Білий –
М’який –
Великий –
Товстий –
Черствий –
Новий –
Глибокий –
7. Робота з підручником.
 Вправа№304 До підкреслених прикметників доберіть антоніми. Запишіть слова парами.
Ранній приліт жайворонків- на теплу весну.
У квітні ясні ночі-ранки холодні.

Вправа№306 Доберіть із довідки до кожного прикметника синоніми. Запишіть.
Правдивий, лагідний, культурний, коричневий, безмежний.
Довідка (чесний, увічливий, ніжний, справедливий, тихий, чемний, бурий, неосяжний, каштановий, безкраїй.
Складіть два речення зі словосполученнями і запишіть їх.

8.Гра «Передай естафету»
Знайти в реченні тексту прикметники вжиті в переносному значенні. (усно)
Сонце залило галявину щедрим промінням. Мохнаті джмелі гули над квітами. Грайливий вітерець ледь торкався квітів, щоб почути їх срібний дзвін. Серед м’якої зеленої трави метушились мурашки. На самотньому дубі кувала зозуля.














1. Актуалізація опорних знань. 
-         Яку частину мови ми вивчаємо?
-         Що виражає прикметник?
-         На які питання відповідає прикметник?
-         З яким словом зв’язаний найчастіше у реченні?
-         у якому числі може стояти прикметник?
-         які закінчення мають прикметники у множині?
-         Як змінюється прикметник у однині?
-         Які закінчення мають прикметники ч.р., ж.р, с.р.?
-         Яким членом речення виступає прикметник?
-         Наведи приклад.
2. Каліграфічна хвилинка
С  Сс  со  нц  це  сонце
-         Яким членом речення є слово „сонце”?
-         Доберіть до нього прикметники
-         На які дві групи можна розділити ці слова (в прямому і переносному значеннях)
3.  Сприйняття  нового матеріалу
Пояснення вчителя з елементами бесіди
Будемо спостерігати за вживанням прикметників в прямому і переносному значенні. Як ви розумієте словосполучення  „сонце золоте”, „сонце усміхнене”, „сонце привітне”? 
Отже, сонечко насправді не золоте, а схоже на золото за кольором та блиском. Тому цей прикметник ужито в переносному значенні.
2.  Гра „Збери яблука” (додаток 1)
У зелене відро зберіть яблучка, на яких записано слова у прямому значенні, а у червоне – у переносному. (Записують у зошит відповідно у дві колонки)
3. Гра « Пазли ». (додаток 2)
 Перша колонка  деталі із словами в  прямому значенні,  а друга колонка – в переносному.
VI.Систематизація та узагальнення знань
Вправа № 300 із підручника. У якому значенні вжиті підкреслені прикметники –переносному чи прямому?
Ходить мороз на дворі
По широкій оборі
Старий він, сивий він
З бородою по колін.
Вправа №302 Запишіть словосполучення у дві колонки-прямому і переносному значенні. Складіть два речення з двома словосполученнями.
Легкий вантаж, легкий шлях, гострі ножиці, гостре слово, глибокі печери, глибокі думки, тепле пальто, тепле слово.
2. Гра „Лабіринт” (додаток 3)
Допоможіть жабці дострибати по купинках до іншого берега.  Але умова така, що жабка може стрибнути лише на купинку, на якій записані слова у прямому значенні. Пройдений шлях позначте на картках  олівцем і запишіть їх у зошит.


ПОНЕДІЛОК-06.04.2020


Тема: Вправи на встановлення зв’язку іменника з прикметником.
 
1.     АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ.
Робота в зошиті. Каліграфічна хвилинка.
      В  вв   вес   сн   на   Ввв
Утворити слово із поданих складів вам допоможе загадка.
          Прийшла до нас вона прекрасна,
          Многоцвітна, тепла, ясна,
          Ніби дівчинка в вінку.
          Ожили луги, діброви.
          Повно гомону, розмови
          І пісень в чагарнику.   
 Записати слово весна й підібрати спільнокореневі. Визначте частини мови.
Прикметник розберіть за будовою.
В Е С Н Я Н И Й
2. «Мозковий штурм»
    Дайте визначення прикметника. Наведіть приклади.
ВЕСНА яка?
З якою частиною мови пов'язаний у речення. За допомогою чого ми пов’язуємо прикметник з іменником? Назвіть усі відомі питання. Від яких слів у словосполученні ставимо питання?
( «Схема-опора»)
Прикметник виражає ознаку предмета. Зв’язаний з імеником. Треба ставити питання від іменика до прикметника.                         
Вправи на встановлення  зв’язку  між іменником та прикметником.
3. Утвори словосполучення ІМЕННИК + ПРИКМЕТНИК.
      Білий цвіт на калині                    ( цвіт ( який?) білий).
      Біла стежка в долині                    ( стежка ( яка?) біла).
      Біле личко у тебе                           ( личко ( яке?) біле).
      Білі хмари на небі                            ( хмари ( які?) білі).
4. ПРАКТИЧНЕ ЗАКРІПЛЕННЯ НАВЧАЛЬНИХ ДОСЯГНЕНЬ УЧНІВ.
     Гра «Ланцюжок»  вірш про весну.
Весна (яка?) – чарівна, ніжна, осяйна, весела, прозора, світла, пригожа, дивна, своєчасна, красива й жива, сонячна, яскрава, зелена.
           Скажіть, яка іде весна?
           Чарівна, ніжна, осяйна.
           І раді всі міста і села,
           Бо йде до нас весна весела
           …Веселе сонечко розквітло,
           Весна іде прозора й світла.
           …Вона завжди така прекрасна,
           Пригожа, дивна, своєчасна
           …Які є для весни слова?
           Вона красива і жива,
           Тендітна й ніжна, як купава,
           Весела, радісна, ласкава.
           І скрізь весні лунає слава.
           Весела, сонячна, яскрава
           Весна іде, немов царівна,
           Зелена, сонячна, чарівна.
           Заполоняє щастя світ
           Весна не йде, а вже летить!
           Ви, діти, весну зустрічайте,
           А ці слова запам’ятайте. ( М.Наумчук)
5. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ ТА ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО.
Вправа №298 Запишіть текст, уставляючи слова з довідки. Підкреслити іменники з прикметниками.
Незвичайний … пейзаж! ….. тони, лінії,…. відтінки. Чаріна природа! Зима хоче засліпити красу… весни, … літа… осені. Зимова краса виткана не з буйного…. листу, не з…. квітів, не з …колосу, а із звичайної води, що перетворилася на… сніжинки. Хіба це не диво?
Довідка. (зимовий, білі, темні, блакитні, жовтогорячого, зеленого, золотої, розмаїтих, золотого, зеленої, чарівні).








Комментарии

Популярные сообщения из этого блога

Об'ява