Слова, що
означають _________ предметів і
відповідають на питання ___?, ____?
_____? ______? називаються
дієсловами.
Мовна тема «Текст. Речення. Будова слова»
І варіант
1.Як
називаються слова, що зв’язані між собою за змістом і виражають закінчену
думку?
a)Текст.
b)Речення.
c)Словосполучення
2.Визнач
тип речення за метою висловлювання.
Діти, ви помили
руки з милом?
a)Питальне.
b)Спонукальне.
c)Розповідне.
3.Як
правильно звертатися до друга?
a)Друг.
b)Друже.
c)Другу.
4.Прочитай
текст і визнач його тип.
Зайчик
– дика тварина. У нього пухнасте хутро. Взимку зайчик біленький, влітку –
сіренький. У нього передні лапки – короткі, а задні – довгі. Має куций хвіст,
довгі вуха. Ця тваринка дуже полохлива.
a)Текст-розповідь.
b)Текст-міркування.
c)Текст-опис.
5.Що
таке синоніми?
a)Це
слова з однаковим коренем.
b)Це
слова близькі за значенням.
c)Це
слова протилежні за значенням.
6.Як
називається частина слова, що стоїть після кореня і служить для утворення нових
слів?
a)Префікс.
b)Суфікс.
c)Корінь.
7.Склади
та запиши речення з поданих слів. Підкресли головні члени речення.
1.Як
називаються речення, що зв’язані між собою за змістом і виражають закінчену
думку?
d)Текст.
e)Набір
речень.
f)Окремі
речення.
2.Визнач
тип речення за метою висловлювання.
Поклич тата на
обід, синку!
d)Питальне.
e)Спонукальне.
f)Розповідне.
3.Як
правильно звертатися до мами?
d)Мама.
e)Мамо.
f)Маму.
4.Прочитай
текст і визнач його тип.
Калина і Україна – нероздільні. Український
народ шанує її за пишну вроду і цілющі властивості. Гарна вона в будь-яку пору
року. Навесні калина вбирається в біле мереживо квіток. Влітку вкривається
зеленими різьбленими листочками. Восени наливаються соком її важкі грона. Аж до
зими рум’яніють ягоди калини.
d)Текст-розповідь.
e)Текст-міркування.
f)Текст-опис.
5.Що
таке антоніми?
d)Це
слова з однаковим коренем.
e)Це
слова близькі за значенням.
f)Це
слова протилежні за значенням.
6.Як
називається змінна частина слова, яка служить для зв’язку слів у реченні?
d)Закінчення.
e)Суфікс.
f)Корінь.
7.Склади
та запиши речення з поданих слів. Підкресли головні члени речення.
На
столі стояв кухлик з молоком. Кицька його побачила, і схотілось їй молочка.
Скочила на стіл – та до кухлика. Аж тут лихо: голова в кухлик не влазить. Так
гарно молоко пахне, а язиком до нього кицька не сягне.
Засмутилась вона, але ненадовго . . . Скоро кицька зміркувала, що їй робити.
Вона почала вмочати лапку в молоко й обсмоктувати її. Умочить лапку, обсмокче знеї молоко й знов
вмокає. Так і застали її над кухликом, коли вона добувала з нього молоко.
(За Б.Грінченком)
2.Бесіда
за змістом.
-Що стояло на
столі?
-Чого схотілося котику?
-Куди скочила кицька?
-Яке лихо трапилось?
- Чим не могла дістати кицька молоко?
-Що придумала вона?
-Як вдалося поласувати молоком?
-Де застали кицьку?
-Чому текс називається « Мудра кицька»?
3.Лексична
робота.
КУХЛИК- сьогодні так зазвичай називають склянку для пива з вушком. А
раніше так звався будь-який посуд для напоїв… з вушком :)
ЗМІРКУВАЛА- здогадалася, придумала;
ВМОЧАТИ- занурювати
в що-небудь рідке.
ОБСМОКТАТИ- облизати рідину
4.Робота над будовою
тексту.
-Зі скількох абзаців складається текст?
-Про
що розповідається в першому
абзаці? Другому? Третьому?
-Якою показана кицька?
5. Робота з опорними
словами.
Кухлик з
молоком; схотіла молочка; скочила
на стіл ;
Аж тут лихо : ,язиком до
нього не дістати, засмутилася, ненадовго; зміркувала,
вмочати, умочить, обсмокче , застали.
6. Складання плану.
Орієнтовний план
1.Кицька вирішила
випити молочка.
2. Язиком молока
не дістати.
3.Розумна кішка
знайшла вихід.
4.Кицьку застали
над кухликом.
7. Переказ
тексту усно.
8. Самостійна
робота учнів.
ІІІ.
Домашнє завдання.
Складіть розповідь про
пригоди своїх домашніх улюбленців.
Четвер-14.05.20
Тема: Мова і
мовлення. Текст.
1.Продовж речення
Мова
– найважливіший засіб
а)малювання
б)письма
в)спілкування
2.Вибери слова ввічливості,які
кажемо при зустрічі
а)Бувайте
здорові!
б)До
зустрічі!
в)Доброго
дня!
3.З яких частин складається текст
а)Зачину,
кінцівки
б)Основної
частини,зачину
в)Зачину,основної
частини,кінцівки
4.Знайди і спиши спонукальне речення
а)Загляне
сонце і в наше віконце.
б)Готуй
влітку сани, а взимку віз.
в)Хіба
сховаєш вітер у глечику?
5.Запиши
речення у такій послідовності, щоб утворився тест
Вона
часто стрибала з гілки на гілку и дражнила стару лисицю.
Цікава
білочка кинула в лисицю шишку, за шишкою полетіла гілочка, але лисиця не
рухалася.
Над
норою лисиці на високій сосні жила білочка.
Одного
разу лисиця розляглася перед сосною,немов
мертва.
Тоді
білочка стрибнула вниз і пробігла біля лисиці …
6.Добери і запиши до тексту заголовок.
Визнач тип тексту
Запиши
так: Заголовок тексту –
Тип тексту -
Восени
я приніс у школу зайченя. Спочатку воно всіх боялося і ховалося під шафу. Потім
звірятко звикло до дітей, і вони годували його морквою та капустою. Навесні
діти відпустили зайченя на волю.
7.Запиши і підкресли головні члени речення
Пишається
над водою червона калина.
8.Запиши стислий текст-опис зайчика.
Середа-13.05.20
Тема:Правопис
не з дієсловами.
I.Актуалізація
знань.
1.Інтерактивна технологія «Кубування».
Завітав сьогодні в клас
На урок знову до нас
Кубик, діти, не
простий,
Кубик, діти, чарівний.
Він доріжку прокладає,
Знання ваші перевіряє.
1.Що таке дієслово, іменник, прикметник, службові слова?
2.Яким членом речення
найчастіше виступає дієслово?
3.З якою частиною мови зв’язане дієслово?
4.На які питання питання
відповідають дієслова початкової форми
2. Робота на картках.
Утворіть часові форми
дієслова Зразок: Мити — мив, мию, буду мити, митиму.
Просипати —
Писати —
Дружити —
Запишіть антоніми до поданих дієслів.
Дозволяти — ... ;
забігти -... ;
стверджувати - ...;брати -... ;
будувати — ... ; забувати -... .
Скласти і записати речення з будь
якою парою антонімів.
3.Каліграфічна
хвилинка
- Щоб підготувати руку до швидкого письма пропоную
вам написати каліграфічні з`єдналочки. бр вч пл
ять до ат
- Зверніть
увагу на вашу посадку і правильне положення зошита на парті.
- Запишіть
каліграфічно прислів’я:
За добрі вчинки
добром платять.
- Назвіть
частини мови.
4. Перевірка орфографічної
пильності.
Кіт пушок – пустун виликий.
Влаштував собі він свято.
Вранці кіт уліс у банку,
Зїв у бабці всю смитанку. Вам необхідно відшукати всі допущені помилки,
пояснити орфограми, підібрати, де треба, перевірні слова.
ІІ.
1.Інтерактивна технологія «Мозковий штурм».
- З орфограмами
впоралися, а тепер знайдіть в тексті частину мови, яка буває живою і
неживою.
- Як називається ця частина мови?
- Про яку частини мови
говорять, що вона не називає предмети, а тільки вказує на них? Чи є ця частина
мови в тексті?
- А чи знаєте ви частину мови, яка служить для зв'язку слів у реченні? Наведіть
приклад з тексту.
- Як називається частина мови, яка вказує на ознаку предмета?
- Знайдіть у цьому тексті
частину мови, яка вказує на дію предмета.
Письмово зробіть морфологічний розбір дієслова.
Що вказує на заперечення дій?
Це маленьке слово називається частка.
Як думаєте частка НЕ - це службова чи самостійна частина мови?
Що ви знаєте про службові частини мови?
Службові частини мови не називають ні предметів, ні ознак, ні дій.
Вони не є членами речення.
До них не можна поставити питання.
- Як пишеться частка НЕ з
дієсловами?
- А знаєте чому? Прочитайте казку:
Сила любові. Горду і вперту Частку НЕ полюбило
Дієслово. Сумною була ця любов. Дієслово говорило: "Люблю", а вона
йому "Не люблю". Воно казало "Вірю", а вона йому: "НЕ
вірю".
Частка НЕ ніколи не підходила до
Дієслова близько і навіть під час відпочинку вони були на відстані. Однак
Дієслово було постійним у своїх почуттях.
Ось одного разу НЕ і каже йому:
"Я відповім тобі взаємністю, якщо доведеш, що жити без мене не
можеш". Зітхнуло Дієслово сумно і відправилось поневірятися по словниках,
підручниках, книгах, по всьому білому світу.
2.Вибіркове списування. Первинне закріплення з коментуванням.
Самодиктант “Запереч
мені”.
Василько поспішав до школи. Я вивчив уроки. Ми поїдемо
на екскурсію. Ромчик грає на скрипці. Дівчинка читає казку.
1.Прочитайте
записані речення.
2.Як ви
написали не з дієсловами?
Включення в систему знань і повторення
1.Творча
робота: "Правила поведінки на уроці". - Зайшло Дієслово і до нас у школу, вирішило
прочитати "Правила поведінки на уроці". А там всі дієслова з часткою
НЕ. Як думаєте, що там було написано? НЕ запізнюватися до школи.
НЕ розмовляти на уроці.
НЕ заважати своєму сусідові по парті.
НЕ малювати на партах.
НЕ смикати дівчаток за кіски.
НЕ жувати на уроці.
Дієслова-виключення. - Сумне
Дієслово повернулося до своєї коханої. Вона як завжди, відскочила від нього з
криком: "Негідник! Ненавиджу! "І раптом завмерла від несподіванки,
опинившись в обіймах Дієслова.
- Прочитайте ці дієслова. Неволити,
нездужати,
непокоїтись,
непритомніти,
недочувати,
недобачати. Поясніть значення слова нездужати.
Підберіть до дієслова непокоїтись слова близькі за значенням.
Спробуйте здогадатися, чому в цих словах частка НЕ пишеться разом з
дієсловами? Без частки НЕ ці дієслова не вживаються.
Запишіть ці дієслова - винятки, їх треба запам'ятати.
Четвер -07.05.2020
Тема: Диктант з тематичним завданням «Частини
мови»
(надається особисто вчителем)
Середа-06.05.2020
Тема: Час дієслова. Змінювання дієслів за часами.
I. Актуалізація опорних знань.
1. Евристична
бесіда «Відповідай швидко і правильно».
— Що ми називаємо дієсловом?
— Що
воно називає?
— На
які питання відповідає?
— З
якою частиною мови пов'язане у реченні дієслово?
— Чим
найчастіше виступає дієслово у реченні?
— На
які питання відповідає початкова форма дієслова?
Наведіть
приклади.
2. Каліграфічна хвилинка
Жж
вж кж жх
Жоржини,
вежа, кожух.
Жайворонок
в небі в’ється,
Ясне
сонечко сміється.
—
Зробіть повний звуковий аналіз слова в’ється.
—
Поділіть слово ясне на склади для переносу.Підкресліть дієслова, визначте їх час.
IІ. Сприйняття і усвідомлення нового навчального матеріалу
1. Спостереження за мовним матеріалом з метою виділення
істотних ознак понять «теперішній час», «минулий час», «майбутній час».
-
Яка пора року за вікном
-
Які зміни в природі ви помітили вчора?
- А
що відбудеться через місяць?
Тобто,
ми склали речення про явища, які ви спостерігали вчора, сьогодні, будете бачити
через місяць. Описати це нам допомогли дієслова
-
Назвіть дієслово першого речення.
Тобто,
дія вже відбулася в минулому. Це дієслово минулого часу.
-
Назвіть дієслово другого речення. Поставте до нього запитання. (Що роблять?)
Тобто,
дія відбувається зараз, це теперішній час.
-
Назвіть дієслово третього речення. Поставте до нього питання. (Що зроблять?)
Тобто, дія відбуватиметься потім, у майбутньому, це майбутній час.
2.Хвилинка – цікавинка.
До
речі у ескімосів Північної Америки і Гренландії існує 63 форми дієслів
теперішнього часу, А англійці часових форм мають 16.
ІІІ. Систематизація й узагальнення вивченого матеріалу
1.Цікаво знати!
Разом з пробудженням природи від зимового сну на нашій
землі, в Україні, наші предки починали кликати, гукати, заклинати, закликати
весну. Не в змозі пояснити закономірності зміни пір року, вони боялися, що зима
може залишитися назавжди. Для того, щоб унеможливити це, прикликали весну
різними магічними діями.
Народний образ весни — це образ краси, сили і надії, це
гарна молода дівчина з вінком квітів на голові. Вона, ця дівчина-весна —
бажаний і довгожданий гість
«Прийди, весно,
прийди, красна, принеси врожай нам рясний, жито і пшеницю, і всяку пашницю!».
Давні народи помічали, що прихід весни пов’язаний із
поверненням із вирію птахів, тому вірили, що саме птахи приносять її на своїх
крилах. Отже, найперше магічне дійство заклинання весни полягало в імітації
польоту птахів. Тому головним засобом заклинання в усіх слов’янських народів
вважається випікання з прісного тіста «жайворонків» із розпростертими крилами.
Чому така увага
саме до цього птаха? Тому, що він прилітає найпершим і є справжнім
благовісником весни. Спів жайворонка в полі особливо незвичайний і дивний, коли
ще лежить сніг, тріщить мороз, — а повітря дзвенить від весняного щебету…
Провісник
весни - жайворонок
Ой
ти жайворонку, ранняя пташино,
Ой
чого ти так рано з виру вилітаєш?
Ще ж
на горах на верхах білі сніги лежать,
Ще ж
на ріках та в ярах сиві криги стоять?
А я
тії сніги крилечками розжену,
Крилечками
розжену, ще й ніжками потопчу…
Українці
вірили, що жайворонок (або зозуля, ворона тощо) має ключі од вирію, і саме він
відмикає небо, небесні ворота і випускає весну.
Хороводи
дівчат, «вулиця» сільської молоді, забави дітей, зустріч птахів, що
повертаються з вирію, весневі свята— чарівна казка нашої старовини. Все це —
українська весна, голос предків наших, дорога поезія нашої Батьківщини.
Розповідь
вчителя.
-Яких
ви знаєте перелітніх пташок?
Однією
з перелітніх пташок є щеврик.Він прилітає в першій половині квітня
Щеврик
трохи більший за горобця.Щеврик надто обережний птах. Якщо він помітить, що
хтось був біля гнізда, то зовсім залишить його. Захисне забарвлення оперення
птаха робить його майже непомітним на землі. Цікаво, що він ніколи не злітає
просто з гнізда, а заздалегідь відходить від нього метрів на десять.
Повертаючись назад, сідає на такій же відстані і підходить до гнізда.
2. Гра
«Заміни дієсловом»
Учитель
читає словосполучення і пропонує учням замінити їх дієсловом-синонімом.
Сушити
собі голову - … .Закарбувати в
пам’яті - … .
Обливатися
потом - … .Бути на сьомому небі -
… .
Пасти
очима - … .У печінках
сидіти - … .
Класти
зуби на полицю -………….
3. Самостійна робота. Прочитайте уривок вірша Лесі Українки?-Яку
пору року описує поетеса? Випишіть з тексту дієслова. Доберіть до цих слів інші часові форми.
Знайдіть серед них дієслова-синоніми.
Стояла
– стоїть, буде стояти. Слухала – слухає, слухатиме.Говорила – говорить, буде
говорити.
Співала
– співає, співатиме.Шепотіла – шепоче, буде шепотіти.
Взаємоперевірка
в парі.
А
зараз поміняйтеся зошитами і перевірте один в одного завдання. Оцініть свого
товариша.
4. Складіть з поданих слів речення і запишіть
їх у такому порядку, щоб вийшла зв’язна розповідь. Знайдіть дієслова, визначте
час дієслів
·Стоїть
хлопчик під пеньком, вкрив голову брильком.
·Не
розбивши горщика, не з’їси кашки.
ІV. Домашнє завданняВправа
№331
Понеділок- 04.05.2020
Тема: Дієслова-синоніми, дієслова-антоніми.
I.Актуалізація опорних знань.
-Ви скучили за сонечком? А якої пори року воно починає нам давати тепло?
1.Технологія «Асоціативний кущ».
сонце пташки ніч
струмочки весна трава
2.Удосконалення каліграфічних
навичок.
Запишіть каліграфічно окремо літери слова весна,потім склади.
-зробіть звуко-буквенний аналіз цього слова.
ІІ.Первинне
сприймання та усвідомлення матеріалу.
1.Спостереження за мовним
матеріалом. (Читання казки К.
Д.Ушинського)
Суперека
Корова,кінь і собака говорять
між собою, кого хазяїн більше любить. Кінь говорить:» Хазяїн більше любить
мене. Я йому плуг тягаю, дрова з лісу вожу .Сам хазяїн на мені у місто їздить».
А корова говорить:»Ні, хазяїн
більше любить мене. Я всю його сім`ю молоком годую».
Собака як заговорить: Ні, мене. Я
хазяйське добро стережу».
Почув чоловік цю суперечку і
говорить:»Не сперечайтеся. Всі ви мені потрібні. Кожен хороший на своєму
місці».
1)Що в цьому тексті вам не сподобалося?
2)Якими словами потрібно замінити дієсловоговорити?
3)Як
називаються слова близькі за значенням?
4)Добрати синоніми до дієслів:
Бігти-
думати-
йти-
доглядати-
5) Чим відрізняються між собою дієслова ходить, плентається, суне,крокує?
6) Як називаються слова протилежні за значенням?
Добрати антоніми
Заплести-
в`янути-
заходити
піднімати-
з`єднувати-
загадувати-
7)Прочитайте байку. Знайдіть у
тексті синоніми. Випишіть.
8) Уведіть у
речення дієслова-синоніми відповідно їх лексичного значення.
Словникова
робота. Доповнити текст словниковими словами, які підходять за змістом.
ПОДОРОЖ
ТУРИСТІВ
Туристи вирушають в путь (коли?)….. . Вони простують(куди?)……
. Переходять річку (де?)…. . З вершини поглядають (куди?)…. . На привалі
обідають (коли?)….. . Повертаються сповнені вражень (куди?)….. .
9).Поетична хвилинка. Знайдіть
слова, які вимовляються однаково, та визначте, до якої частини мови вони
належать.
Ми працювали з дієсловом, то зараз спробуйте до кожної
першої літери цього слова дібрати дієслова, які могли б охарактеризувати вашу
роботу.
Д-думали
І-….
Є-…
С-…
Л-…
О-….
В-….
О-….
Домашнє завдання:Вправа
№327
Четверг -30.04.2020
Тема:
Дієслово як частина мови.
Зв’язок
дієслова з іменником у речення.
I.Актуалізація
знань.
1.Інтерактивна вправа «Мозковий штурм»
― Які частини мови ви знаєте?
― Що називається іменником?
― Наведіть приклади іменників.
― Що називається прикметником?
― Наведіть приклади прикметників.
― Що ви знаєте про дієслово?
2.Хвилинка каліграфії
Каліграфічно записують у зошит
з’єднання та речення.
Вв Ва Вм
ву во ев
Все навколо зеленіє, річка ллється і шумить.
― Про яку пору року
йдеться у реченні?
― Знайдіть у реченні
іменник, прикметник, дієслова.
ІІ.
Формування навчальної задачі
1.Робота
із загадкою.
― Відгадавши загадку, ви дізнаєтеся, яку частину
мови вивчатимете на уроці.
Вони
хочуть діяти, а не сидіти,
Творити,
співати, радіти, летіти.
Вони
будь-яку дію означають сміло –
Що робить? Що буде робить? Що
зробила?
Питають
нас всі – ми відкажем слова:
Виблискує,
буде світить, запалила.
А
мова із ними багата й жива –
Така
їхня суть – бо вони … .
2. Створення проблемної
ситуації.
прийшла,
пригріло, з’явилися, чути, прокинулася.
… весна. Тепло … сонечко. На деревах
… перші листочки. … веселий щебет
пташок. Природа … .
― Прочитайте запис. Ви зрозуміли про що він? Чому?
― Спробуємо
відновити текст.
― Чи можемо
ми тепер сказати, про що це текст?
ІІІ.
Відкриття нового знання
1.Робота
над правилом, с. 141.
Первинне закріплення
з використанням зовнішнього мовлення
1. Робота над вправою 337, с. 141.
а)
Робота над текстом.
―
Прочитайте текст.
―
Знайдіть речення, що описує малюнок.
―
Перекажіть текст.
Діти
переказують невеликими частинами, продовжуючи один одного.
б)
Вибіркове списування.
―
Випишіть з тексту дієслова. Поставте до них питання.
Один
учень записує на дошці, інші ― в зошитах.
Диференційоване завдання.
Виконати
завдання самостійно з наступною самоперевіркою.
―
Поставте дієслова в початкову форму.
в) Встановлення зв’язку слів
у реченнях.
―
Покажіть зв’язок слів у реченнях третього абзацу тексту.
― З
якими словами зв’язані дієслова в реченні?
―
Поставте питання до виділених дієслів.
―
Доведіть, що вони стоять у початковій формі.
1.Робота над вправою 338,
с. 142.
а) Робота над текстом.
― Прочитайте текст. Про кого
розповідається у тексті?
б)
Словникова робота.
Бузьки
– народна назва лелеки.
Очерет
– трав’яниста багаторічна рослина з високим стеблом. Росте коло водойм.
Застосування отриманих знань.
1.Самостійна робота із
самоперевіркою за еталоном.
а) Списування із завданням.
―
Спишіть текст вправи 338. Підкресліть дієслова, поставте до них запитання.
Диференційоване завдання.
Поставити
підкреслені дієслова в початкову форму.
2. Вибіркове списування.Прочитайте текст.
Випишіть головні члени речення, ставлячи питання від підмета до присудка.
У
траві роса виблискує сріблом. Вітаються з тобою білі голівки ромашок. Червоно
вабить конюшина. Під кущем глоду вихитується ніжна шипшина. Уже й бджоли
снують. У дубовому гаї понад струмком заливається іволга. Ще й соловейко
витьохкує.
(За О. Десняком)
—
Якою частиною мови виражені підмети?
—
А що ви можете сказати про присудки?
—
На які питання відповідають дієслова?
3.
Робота над віршем. Прочитайте
вірш. Спишіть другу і третю строфи.Підкресліть дієслова та іменники, що з ними
зв’язані.
ТВОЯ
ЗЕМЛЯ
Розтанула
зоря досвітня,
Росою
вкрилися поля.
Ласкава,
щедра і привітна
Лежить
навкіл твоя земля.
Вона
тобі не пошкодує
Свого
добра, свого тепла:
І
щедро хлібом нагодує,
Води
хлюпне із джерела.
Для
тебе цвітом зарясніє,
Птахами
виповнить ліси,
Вбере
долини й полонини.
У
квіти дивної краси.
IV. Домашнє завдання.
― Дякую за увагу, старанність і
активність на уроці. Ви всі молодці, добре попрацювали, і легко зможете
виконати домашнє завдання.
Вивчити правило, с. 141, вправа
339, с. 142.
Середа-29. 04. 2020
Тема: Урок
розвитку зв’язного
мовлення.
Письмовий переказ тексту за складеним
планом.
1. Відгадайте
загадку.
Дзоб міцний і гарні
крила,
Чорний хвіст, жилетка
сіра,
Чи присяде, чи
летить, -
«Кар, кар, кар!» -
усе кричить.
2. Розповідь вчителя - опис ворони.
Ворона - пташка середнього
розміру. Оперення забарвлене в чорний колір. Голова, крила, хвіст та маніжка
чорні. Має сильні та загострені крила. Її дзьоб дуже гострий. Ворона сильна та
витривала, її не дуже лякає зимовий холод. Поблизу людських осель любить
ласувати недоїдками. Спів пташок є звичайним карканням.
ІІ. Розвиток
зв’язного мовлення.
1. Читання тексту.
Розумні ворони
Ворони – незвичайні птахи. Мозок цих пернатих у п’ять разів більший, ніж у
голубів. Вони придумують хитромудрі способи добавання їжі.
Стиглі горіхи птахи розкидають на проїжджій частині доріг. Потім сидять на
деревах і чекають, щоб машини їх розкололи. Тоді збирають смачні серединки.
Знайшовши суху скоринку хліба, ворона обов’язково розмочить її в калюжі. І
тільки після цього з’їсть або віднесе пташенятам. 2. Відповідіназапитаннязазмістом.
–Чому ворон
називають розумними птахами? Чим харчуються птахи? Чи доводилося тобі
спостерігати за воронами? Що можеш розказати про їхню поведінку?
3. Ознайомлення
з словником: хитромудрий,
проїжджій, розкололи, скоринка.
4.Складання
плану.
1) Ворони –
незвичайні птахи 2) Як ворони розкололи
горіхи.
3) Змочена скоринка хліба.
5. Випиши з тексту синоніми до слова ворони.
6. Детальний переказ тексту за складеним планом.
7. Написання переказу за
складеним планом.
Понеділок -27.04.2020
Тема:Змінювання
прикметників за родами числами у сполученні з іменниками.
І. Актуалізація опорних знань.
1.Каліграфічна хвилинка.
На од ся ща сл вою зір ко
На
зірпід
ро вою
ся
ди
щас ти
ли кою.
2.Слово
про слово.
Доберіть
прикметники до кожного значення слова зірка
Зірка – багатозначне слово, що має прямі і переносні значення.
1 - Небесне тіло
2 - Геометрична фігура
3 - Орден // значки на пагонах
4 - Морська зірка - тварина
5 - Видатна особа / пер.
6 - Світла пляма у тварин на лобі / пер.
Утворіть
спільнокореневий прикметник від іменника «зірка»
3.Зорепад
відповідей
Що називається прикметником?
З якою частиною мови пов’язаний прикметник?
На які питання відповідають прикметники?
Що саме вимагає різних запитань?
4.Прочитайте
текст мовчки.
Стародавня
римляни називали Сіріус — найяскравіший
зірку в сузір'ї Великого Пса. У найспекотніше
дні сонце проходило через це сузір'я. Тоді робили тривалий перерву в заняттях, наставали
канікули.
- Що у тексті не так? Чому? Із якими словами зв’язані
прикметники? От саме про цей зв’язок прикметників із іменниками ми і поговоримо
на сьогоднішньому уроці, аби наше мовлення було правильним. Прочитай, будь
ласка, вголос, виправляючи помилки.
Що
треба знати
Що
треба вміти
Родові закінчення прикметників в однині
Змінювати прикметники
за числами та родами
Закінчення прикметників
у множині
Визначати в однині число і рід прикметника за закінченням
та іменником, від якого прикметник залежить
ІІ.
Робота над новим матеріалом.
1.Вибірковий
диктант(виписати
прикметники з іменниками, з якими вони пов’язані)
На землю поволі спустився тихий осінній
вечір. І землю огорнула нічна незабутня пітьма. Безмежне синє небо вкрилося
безліччю ліхтариків. Мовчазні недосяжні зірки зачарували землю своїм світлом.
Виділіть закінчення в прикметниках. Зробимо висновок:
Чол.р. одн.
Жін.р.одн.
Сер.р.одн. Множина
- ий, -ій. –а,
-я. –е,
-є. –і
2.Творчий диктант.
Множину перетвори на однину, у дужках визнач рід, виділи
закінчення.
Теплі краї, запашні
яблука, далекі зірки.
Іменники мають рід, а прикметники змінюються за
родами.
3. Тестові
завдання
1. Прикметники вказують
на:
а)
ознаку; б)
дію; в) назву предмета
2. З якою частиною мови прикметник зв’язується у реченні?
а) з
дієсловом,
б) з прийменником,
в) з іменником.
3. Підкресліть прикметники.
Осіннього теплого ранку Миколка пішов на прогулянку. Легенький вітерець гойдав сонні дерева.
4. Доберіть антоніми:
Теплий день -
__________________день,
свіжий
хліб-____________________ хліб.
5. Допишіть закінчення
прикметників. Визначте рід цих прикметників.
І. Перепешіть уважно текст. Підкресліть прикметники. Визначте
їх рід.
Великдень
Разом
з пробудженням природи від зимового сну на нашій землі починається цикл
народних весняних свят. Народ наш у своїх казках створив чудовий образ весни –
гарної молодої дівчини з вінком квітів на голові. Весна – бажаний гість, її
закликають дівчата піснями – веснянками.
Народний образ весни – це образ краси, сили, надії. Головним святом весни
є Великдень. У цей день ми з глибокою вірою висловлюємо слова»
Воскресне Україна!»
Середа 22.04.2020
Тема: «Змінювання прикметників за
родами. Родові закінчення прикметників»
І. Актуалізація опорних знань і
вмінь
1. Опитування
- Що таке прикметник?
- З якою частиною мови звʼязаний прикметник?
- У якому числі завжди стоїть прикметник?
- Які закінчення мають прикметники у множині?
2. Каліграфічна хвилинка
Відгадайте загадку:
Є в квартирі молодець, математик
і мудрець.
Він тебе не підведе, бо рахунок
дням веде.
- Для чого необхідний календар?
- Календарі почали друкувати у Росії у 18 ст. Спочатку календар створили
для розвитку промисловості, де потрібна точність. А вже потім їх почали
використовувати у повсякденному житті.
- Календарі є різні : відривні, перекидні, кишенькові, електронні.
- Запишіть каліграфічно
Кк ар нд календар
- Яка орфограма у слові?
- Як називаються слова, написання яких ми повинні запамʼятати?
- Де можна зустріти такі слова?
- Складіть речення зі словом календар,
в якому буде прикметник
- Запишіть речення.
- Підкресліть основу речення
- Підкресліть прикметник
- Виконайте звуко-буквений аналіз слова
- Розберіть іменник календар як
частину мови.
ІІ. Вивчення нового матеріалу
1. Робота за підручником. с.134
прочитайте правило і виконайте вправу №323 с.135 ( фото додається)
- Отже, ми зʼясували, що прикметники змінюються за родами.
-Які закінчення мають прикметники ч.р., ж.р., с.р.?
ІІІ. Узагальнення і
систематизація знань і вмінь
1. Допишіть закінчення
прикметника, визначте рід
Українськ.. поет, велик.. сімʼя, добр..
слово, чудов.. твори.
4. «Гра Відгадай»
- Вставте пропущені прикметники і
відгадайте загадку.
У нього … вуха, ….. хвіст, шерсть
узимку …. , а влітку …. .
З правильно складених
речень можна завжди скласти чудовий твір, звичайно, якщо речення будуть
доповнювати одне одного.
Метод «Мозковий штурм».
—Із чим асоціюється у вас слово текст? (Тема, мета,
заголовок, абзац,зв’язні речення, зачин, основна частина, кінцівка, розповідь,
опис, міркування).
ІІ. Робота з мовним матеріалом.
Стежинка «Небезпечна»
(або спроб і помилок)
Сьогодні ми повправляємося у визначенні головної думки
тексту, підборі заголовків, поділі тексту на абзаци, визначенні головної думки кожного абзацу,
тобто у складанні плану тексту.
Ці вміння знадобляться вам під час переказування тексту.
ІІІ. Слово вчителя.
— Щоб навчитися переказувати текст (усно чи письмово), треба зрозуміти його
зміст, визначити головну думку, мету, чітко уявити собі послідовність подій,
причинно-наслідкові зв’язки. Спочатку слід проаналізувати будову тексту:
зазначити зачин, з’ясувати про що йдеться в основній частині, виділити
кінцівку. Можна поділити текст на абзаци, або розглянути запропоновані. В кожному
абзаці виділити головне і записати його одним реченням чи словосполученням.
Таким чином отримують план переказу.
План тексту може бути
у формі розповідних і питальних речень. Часто пункти плану виражаються
словосполученнями або окремими словами.
ІV. Робота над
складанням плану оповідання.
1.Про кого піде мова далі, ви
дізнаєтесь, коли відгадаєте загадки.
1.Лапки
м’якенькі,
кігті гостренькі,
вночі бродить,
на лови ходить.
2.Мають
всі сіреньке пір’я,
завжди скачуть по подвір’ї,
галаслива їхня зграя.
Діти, хто пташок цих знає?
2.Читання оповідання
В.Сухомлинського «Як котові соромно стало».
ЯК КОТОВІ СОРОМНО СТАЛО
Вийшов кіт на поріг. Мружиться від ясного
сонечка. Раптом чує — горобці зацвірінькали. Принишк кіт, насторожився.
Тихенько почав пробиратися до паркана. А там сидять горобці.
Підповз аж до паркана та як стрибне. Хотів
горобця схопити. А горобчик — пурх та й утік. Кіт перелетів через паркан та в
калюжу й упав. Вискочив мокрий, брудний.
Іде кіт додому. Соромно йому. А горобці
позліталися з усього подвір'я, літають над невдахою і цвірінькають. То вони
сміються з кота.
— З якою частиною мови зв’язаний
прикметник у реченні?
— На сьогоднішньому уроці ми будемо
вчитися вживати різні форми прикметників для складання описів, розвиватимемо
своє мовлення, збагачуватимемо словниковий запас.
ІІІ. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1) Вправа 312 (с. 130). (фото додається)
— Розгляньте малюнок. Прочитайте назви
перших весняних квітів. Доберіть до них прикметники, які вказують на колір;
розмір.
— Складіть текст-опис за змістом
малюнка, уживаючи прикметники. Запишіть.
2) Вправа 313 (с. 130). (фото
додається)
— Прочитайте текст. Визначте тип
тексту.
— Порівняйте
текст-опис, який ви склали, виконуючи вправу 312, із прочитаним текстом.
— Які нові слова та
сполучення слів вам трапилися в цьому тексті?
— Спишіть. Підкресліть прикметники, якими
описані квіти. Доберіть до тексту заголовок.
ІV. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ
1. Творча робота
— Прочитайте текст. До виділених
іменників доберіть прикметники. Запишіть текст із дібраними прикметниками.
Приходить весна.
Сонце руйнує
кучугури.
Кругом дзвенять
краплинки.
Біля будинків кричать
горобці.
У
лісі пахне бруньками.
Дзвенять синиці. Барабанить дятел.
Гілки
берези стали бронзовими.
2. Гра «Назвіть кольори веселки»
— Прочитайте вірш. Знайдіть
прикметники. Визначте їх закінчення.
Любить пензлик мій до
свята
Собі чубчик
фарбувати.
Він у райдугу пірнає,
Кожний колір називає:
Це червоний — жар
неначе,
Це — оранжевий гарячий,
Жовтий, як пшениця в
полі,
Мов трава — зелений
колір,
Голубий, як у
краплини,
А наступний колір —
синій,
Синій колір, ніби
річка,
Фіолетовий, як нічка.
Веселка — надзвичайне явище природи,
прекрасне і чарівне. А що ж таке веселка?
Це сонячне проміння, яке
переломлюється у крапельках дощу. Частіше за все веселка з’являється після
затяжних дощів. Усього у веселки сім кольорів, які переходять один в інший.
Люди помітили: коли з’являється веселка у небі, будуть переміни у погоді.
3. Гра «Упізнай предмет за його ознакою»
• Густий, дрімучий, старий.
• Гомінка, квітуча, зелена .
• Смачне, солодке, червонясте.
• Яскраве, сліпуче, гаряче.
• Теплий, тихий, рясний.
• Дзвінка, весела, мелодійна.
V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Вправа 314,с. 130-131. (фото
додається)
ПОНЕДІЛОК 13.04.2020
Тема: Вживанням прикметників у загадках.
1. Актуалізація опорних знань (усно)
Які слова називають прикметниками? Наведіть приклади.
2.Каліграфічна хвилинка. (письмово) Складіть речення зі словом загадка.
Зз за аг га ад дк ка загадка
3.Добір спільнокореневих слів
Доберіть
спільнокореневий прикметник.Запишіть.Доберіть і запишіть інші спільнокореневі
слова до слова загадка. Позначте
корінь у записаних словах.
Яка частина слова називається коренем?
5.Визначення значення слова загадка
Роз’єднавши слова прочитати речення:
Загадкамальовничийописпредмета.
Знайдіть ключове
слово.
Загадка – це задачка, яку необхідно
розв’язувати. Це поетичний опис предмета, його ознак. У загадках предмети чи явища прямо
не називаються, про них говориться у прихованій формі.
К.Д.Ушинський
говорив: «Загадка – мальовничий опис предмета»
Мова йде про
загадки, але не просто про загадки, а ми завітаємо до загадкової країни. Саме
загадка допоможе закріпити знання про прикметник та його роль у текстах.
4. Робота над
темою уроку.
Вправа
№ 309. Випишіть прикметники, які допомогають відгадати загадку.
-Які
закінчення мають прикметники ч.р., ж.р, с.р.?
-Яким
членом речення виступає прикметник?
-Наведи
приклад.
2. Каліграфічна хвилинка
С Сс со
нц це сонце
-Яким
членом речення є слово „сонце”?
-Доберіть
до нього прикметники
-На
які дві групи можна розділити ці слова (в прямому і переносному значеннях)
3.
Сприйняття нового матеріалу
Пояснення
вчителя з елементами бесіди
Будемо спостерігати за вживанням прикметників в прямому і
переносному значенні. Як ви розумієте словосполучення „сонце золоте”, „сонце усміхнене”, „сонце
привітне”?
Отже, сонечко
насправді не золоте, а схоже на золото за кольором та блиском. Тому цей
прикметник ужито в переносному значенні.
2. Гра „Збери яблука” (додаток 1)
У зелене
відро зберіть яблучка, на яких записано слова у прямому значенні, а у червоне –
у переносному. (Записують у зошит
відповідно у дві колонки)
3.Гра «
Пазли ». (додаток 2)
Перша колонка деталі із словами в прямому
значенні, а друга колонка – в переносному.
VI.Систематизація та узагальнення знань
Вправа № 300 із підручника.
У якому значенні вжиті підкреслені прикметники –переносному чи прямому?
Ходить мороз на дворі
По широкій оборі
Старий він, сивий
він
З бородою по колін.
Вправа №302 Запишіть словосполучення у
дві колонки-прямому і переносному значенні. Складіть два речення з двома
словосполученнями.
Допоможіть
жабці дострибати по купинках до іншого берега.
Але умова така, що жабка може стрибнути лише на купинку, на якій
записані слова у прямому значенні. Пройдений шлях позначте на картках олівцем і запишіть їх у зошит.
ПОНЕДІЛОК-06.04.2020
Тема: Вправи на встановлення зв’язку
іменника з прикметником.
1.АКТУАЛІЗАЦІЯ
ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ.
Робота в зошиті.
Каліграфічна хвилинка.
ВвввессннаВвв
Утворити слово
із поданих складів вам допоможе загадка.
Прийшла до нас вона прекрасна,
Многоцвітна, тепла, ясна,
Ніби дівчинка в вінку.
Ожили луги, діброви.
Повно гомону, розмови
І пісень в чагарнику.
Записати слово весна й підібрати
спільнокореневі. Визначте частини мови.
Прикметник
розберіть за будовою.
ВЕСНЯНИЙ
2. «Мозковий штурм»
Дайте визначення прикметника. Наведіть приклади.
ВЕСНА
яка?
З якою частиною
мови пов'язаний у речення.За
допомогою чого ми пов’язуємо прикметник з іменником?Назвіть усі відомі питання.Від яких слів у словосполученні ставимо питання?
( «Схема-опора»)
Прикметник
виражає ознаку предмета. Зв’язаний з імеником. Треба ставити питання від
іменика до прикметника.
Вправи на встановлення зв’язку
між іменником та прикметником.
3. Утвори словосполучення ІМЕННИК +
ПРИКМЕТНИК.
Білий цвіт на калині ( цвіт ( який?) білий).
Біла стежка в долині ( стежка ( яка?)
біла).
Біле личко у тебе ( личко ( яке?) біле).
Білі хмари на небі ( хмари ( які?) білі).
4. ПРАКТИЧНЕ
ЗАКРІПЛЕННЯ НАВЧАЛЬНИХ ДОСЯГНЕНЬ УЧНІВ.
5. ВИВЧЕННЯ
НОВОГО МАТЕРІАЛУ ТА ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО.
Вправа №298 Запишіть текст, уставляючи слова з
довідки. Підкреслити іменники з прикметниками.
Незвичайний
… пейзаж! ….. тони, лінії,…. відтінки. Чаріна природа! Зима хоче засліпити
красу… весни, … літа… осені. Зимова краса виткана не з буйного…. листу, не з….
квітів, не з …колосу, а із звичайної води, що перетворилася на… сніжинки. Хіба
це не диво?
Шановні батьки і діти! 13.05.2020 (середа) о 10.10 буде проведена тематична контрольна робота з природознавства. Тема: Тестові завдання «Тваринний і рослинний світ»
Комментарии
Отправить комментарий