ЛІТЕРАТУРНЕ ЧИТАННЯ
Тема: Ганс Крістіан Андерсен «Принцеса на горошині»
I. Мовленнєва
розминка
У Кіндрата куртка короткувата.
Казку хочете смішну?
Зараз я її почну:
Жив на світі сивий дід,
На плиті варив обід,
На кривий ослін сідав,
Що зварив, усе з’їдав.
Горщик мив і миску мив.
На кривий ослін... .
Що зварив, усе... .
Горщик мив і миску... ,
На плиті обід... .
Бо не видно їй кінця.
Доки дід на світі житиме,
То усе обід... .
IІ. Мотивація
навчальної діяльності.
1. Гра «Упізнай казкового героя»
І незграбне, і бридке,
Одиноке і нещасне!
Стало Лебедем прекрасним.
— Чи
знаєте ви автора цієї казки?
— Які ще його казки вам відомі?
2. Ознайомлення з
біографічною довідкою Ганса
Крістіана Андерсена (с. 151)
— Сьогодні ми ознайомимося ще з однією чудовою казкою
цього славетного казкаря.
ІІІ. Опрацювання
казки «Принцеса на горошині» (с. 151–153)
— Що вас найбільше вразило?
Брама
— великі ворота, переважно при монументальних спорудах.
б) Читання стовпчиків слів «буксиром» за
вчителем.
уранці матрац
чутливою дванадцяти
качачого склепила
занепогодило найсправжнісінькою
3) Аналіз змісту казки
з елементами вибіркового читання.
— Чим він був засмучений?
— За яких обставин принцеса з’явилася в
королівському палаці?
— Який вона мала вигляд? Прочитайте.
— Як принцесі вдалося переконати всіх, що
вона справжня?
— Кого в наш час називають принцесою на
горошині?
— Яку ілюстрацію ви намалювали б до казки?
ІV. Домашнє завдання Переказувати казку близько до тексту.
Тема: Микола Носов «Як Незнайко складав вірші».
I. Мовленнєва розминка
1. Складання чистомовки
—
Доповніть чистомовку римованими рядками.
Рі-рі-рі
— зростайте у ... .
Лі-лі-лі
— діточки мої ... .
Ші-ші-ші
— не тамуйте зла в ... .
Та-та-та
— хай панує ... .
2. Вправляння у
промовлянні скоромовки
Жоржика. Будьте
уважні, один із рядків скоромовки потрібно буде доповнити словом-римою.
Жоржик
лежить, лежебока,
З
лежебокою морока.
Женя
каже: — Не лежи!
Жито
жати поможи!
Жоржик
каже: — Дуже жалко,
Жалко,
Женечко, лежанки.
Що
ж, де будете ви жати?
В
житі зможу я лежати.
Ну
й дружок, одна морока!
Не
дружок, а... (лежебока).
Треба
нам його провчити,
Працювати
слід навчити.
Став
він відмовлятись,
Словами
кидатись...
Не
слова, а небилиці!
Хлопче,
та невже отак годиться?
—
Як ви вважаєте, чи можна своїх друзів так закидати небилицями?
ІІ. Мотивація навчальної
діяльності.
—
Це сталося в чудовому казковому містечку, про яке написав відомий російський
письменник Микола Носов. У цьому містечку ми познайомимося з одним таким
дружком, який складав небилиці про своїх друзів, та матимемо нагоду
дізнатися, до чого призвела його творчість.
Читання анаграм
тикКві
лькаПілю шайкоПоспі йкоЗна айкоНез
—
Розгадавши анаграми, ви зможете дізнатися імена героїв казкового оповідання,
уривок з якого ми будемо сьогодні читати
ІІІ. Сприймання й
усвідомлення нового матеріалу
1. Вступне слово вчителя
—
Написав цю казку російський письменник Микола Носов. У дитинстві він мав багато
мрій. Хотів стати музикантом — чудово грав на скрипці. Захоплювався хімією і
плекав надію бути відомим хіміком. Та після закінчення школи вступив до
художнього інституту і став актором. А потім здивував сам себе — подарував
світові книгу з казковим містом, де назавжди поселилися малюки-коротульки:
Знайко — найголовніший малюк, Пулька — відомий мисливець, Тюбик — художник,
Пілюлька — лікар і багато інших. Та найкумедніший серед них — Незнайко.
Незнайко весь час брався за певні справи, але ніколи не доводив їх до кінця. І,
звісно, через це у нього нічого не виходило. Сьогодні ми дізнаємося про те, як
Незнайко вчився складати вірші. Ознайомимося із першою частиною казки «Як
Незнайко складав вірші».
2. Опрацювання першої
частини казки Миколи Носова «Як Незнайко складав
вірші» (с. 175–177) (до слів «Головне — здібності мати»)
1) Первинне читання.
—
У кого Незнайко вчився складати вірші?
2) Словникова робота.
Робота
в парі
—
Потренуйтеся в читанні стовпчиків слів. Значення яких слів для вас є
незрозумілим?
Здібний
підібрати
зробитися
дивлячись
здивувався
підборіддя
закінчуються
по-справжньому
3) Самостійне читання
тексту учнями.
4) Аналіз змісту тексту з
елементами вибіркового читання.
—
Ким раніше хотів стати Незнайко?
—
Де жив поет Квітик?
—
Як насправді звали Квітика?
—
Як Квітик пояснив Незнайкові, що таке рима?
—
Як зрозумів його Незнайко?
—
А як би ви пояснили, що таке рима?
—
Які незвичайні слова придумав Незнайко? Як він їх пояснив?
—
Прочитайте уривок тексту, де описано, як «думав» Квітик.
—
Що Квітик уважав головним у складанні віршів?
5) Робота над ілюстрацією
(с. 176).
—
Подивіться на малюнок. Якими зобразив художник коротульок?
—
Чи можна за зовнішнім виглядом сказати щось про риси характеру Квітика і
Незнайка?
3. Опрацювання другої
частини казки М. Носова «Як Незнайко складав вірші» (с. 177–179)
1) Первинне читання.
—
Про кого Незнайко прочитав вірші?
2) Словникова робота.
—
Швидко знайдіть і прочитайте слова по порядку за номерами.
5
Говориться. 6 Вигадуватимеш. 2 Бурмотів. 8 Проковтнув. 4 Перестрибнув. 3
Зацікавишся. 7 Нісенітниця. 1 Цілісінький. 9 Заспокоїтись. 10 Знущання.
3) Аналіз змісту тексту з
елементами вибіркового читання.
—
Прочитайте уривок, де описується, як Незнайко складав вірші. Що це вам
нагадує?
—
Що Незнайко повідомив друзям?
—
Як відреагували на його вірші Знайко, Поспішайко і Якосьбудько?
—
Чому їм не сподобалися вірші?
—
Що сказав Незнайко на своє виправдання?
—
Зверніть увагу на імена героїв казки. Про які риси характеру вони свідчать?
—
Чи мав рацію Квітик, що вірші складати просто: головне, щоб була думка й
рима?
—
Як ви гадаєте, що ще потрібно для складання віршів?
4) Вправи на швидкість
читання.
—
Знайдіть і прочитайте абзаци, у яких є слова «Нарешті вірш був готовий»,
«Ніколи я холодної праски не ковтав», «Треба припинити це знущання!», «...не
сердьтеся на мене».
5) Творча робота.
—
Спробуйте скласти про героїв казки такі віршики, які їм сподобалися б.
6) Висновки з
прочитаного.
—
Чи зрозуміли ви, що потрібно для того, щоб складати вірші?
—
Чого навчає цей твір?
—
Який схожий твір ви читали в другому класі? Хто його автор?
7) Робота над прислів’ям
(с. 180).
—
Прочитайте прислів’я.
—
Кого з героїв казки воно стосується?
ІV. Домашнє завдання
—
Перечитайте текст (с. 175–179). Намалюйте ілюстрацію до одного з епізодів.
Тема: Найкращий у світі літун, машиніст і
моторист — Карлсон, що живе на даху. Астрід Ліндгрен «Про Карлсона, що живе на
даху».
I. Мовленнєва розминка
1. Робота над скоромовкою
Зажурився
заєць-тато —
Знов
пустують зайченята.
Злий
зухвалий лис близенько:
—
Зайченята, в дім хутенько!
2. Гра «Віднови речення»
—
Прочитайте речення, уявляючи на місці «зірочки» букву е.
В*с*л*
сон*чко зв*с*лило з*млю т*плим промінням.
Тих*нько
співає солов*йко на б*р*зі.
Т*плий
віт*р*ць ш*л*стить ст*блами оч*р*ту.
Тон*нькі
ст*б*льця пш*ниці нахилились до з*млі.
З
гілки зл*тіла сір*нька пташ*чка і в*с*ло заспівала.
Ч*р*з
пол* в*д* тон*нька ст*ж*чка.
П*трик
у парку ловив м*т*ликів.
IІ. Мотивація навчальної
діяльності.
Відгадайте
загадку. Чи знайомий вам цей герой?
-
На даху товстун живе,
Він
з пропелером літає
Та
варення полюбляє...
Здогадався,
хто це є?
«народився» цей
герой у Швеції. Його придумала видатна шведська письменниця Астрід
Ліндгрен. Сьогодні ми прочитаємо уривок з казки «Про Карлсона, що живе на
даху».
ІІІ. Сприймання й
усвідомлення нового матеріалу
1. Біографічна довідка
—
Шведську письменницю Астрід Ліндгрен називають «Андерсеном наших днів». За свою
творчість для дітей вона, як виняток, отримала Золоту медаль імені Г. К.
Андерсена двічі — у 1958 і 1982 роках, хоча у положенні про Андерсенівську
премію сказано, що вона присуджується лише один раз. Її книги несуть думку
і віру в те, що «допоки на світі є діти — будуть і казки!..». Серед тридцяти
п’яти всесвітньо відомих книг Астрід Ліндгрен чи не найпопулярніші у всьому
світі дві її книги: «Пеппі Довгапанчоха» та «Пригоди Карлсона».
2. Опрацювання казки А.
Ліндгрен «Про Карлсона, що живе на даху» (уривок) (с.
153–156)
1) Виразне читання казки.
—
Хто головні дійові особи казки?
2) Словникова робота.
Лантух
дзижчання
уклякнув
реактивний
мерехтіли
уповільнив
принишклий
запобіжний
заходився
вимальовувалась
Повправляйтесь
у правильному читанні слів.
Доберіть
синоніми до слів першого стовпчика.
Довідкове бюро
Денатурат
— технічний спирт.
Фіранки
— шматок тканини або тюлю, яким запинають вікно, двері
тощо; занавіска.
5)
Складання плану та підготовка стислого
переказу за ним.
Орієнтовний
план
1.
Дзижчання за вікном.
2.
Знайомство.
3.
Парова машина.
4.
Карлсон відлітає.
6) Характеристика
головних героїв.
—
Визначте риси характеру героїв. Знайдіть підтвердження в тексті.
—
Які слова можна використати для характеристики Карлсона?
Лінивий,
веселий, непосидючий, невгамовний, хоробрий, спокійний, допитливий, нерішучий, хитрий,
завзятий, впевнений, байдужий.
7) Гра «Чи уважний ти
читач?».
1.
Астрід Ліндгрен:
а)
видатна шведська письменниця;
б)
відома американська актриса;
в)
відома німецька художниця.
2.
Астрід Ліндгрен написала історії:
а)
про Пеппі Довгапанчоху;
б)
про Червону Шапочку;
в)
про Русалочку.
3.
Які нагороди отримала А. Ліндгрен?
а)
Міжнародні Золоті медалі Г. К. Андерсена;
б)
золоту медаль про закінчення школи;
в)
Велику Золоту медаль Шведської академії.
4.
Завдяки чому літав Карлсон?
а)
Бо мав крила;
б)
на спині у нього був пропелер;
в)
він мав особистий літак.
5.
Як ставився Карлсон до себе?
а)
Він себе недолюблював;
б)
він себе постійно вихваляв;
в)
ніколи нікому про себе не розповідав.
6.
Скільки років Малюку?
а)
Сім;
б)
три;
в)
дев’ять.
IV. Домашнє завдання
Підготувати переказ
(с. 153–156).
Тема: Ганс Крістіан Андерсен «Принцеса на горошині»
I. Мовленнєва
розминка
У Кіндрата куртка короткувата.
Казку хочете смішну?
Зараз я її почну:
Жив на світі сивий дід,
На плиті варив обід,
На кривий ослін сідав,
Що зварив, усе з’їдав.
Горщик мив і миску мив.
На кривий ослін... .
Що зварив, усе... .
Горщик мив і миску... ,
На плиті обід... .
Бо не видно їй кінця.
Доки дід на світі житиме,
То усе обід... .
IІ. Мотивація
навчальної діяльності.
1. Гра «Упізнай казкового героя»
І незграбне, і бридке,
Одиноке і нещасне!
Стало Лебедем прекрасним.
— Чи
знаєте ви автора цієї казки?
— Які ще його казки вам відомі?
2. Ознайомлення з
біографічною довідкою Ганса
Крістіана Андерсена (с. 151)
— Сьогодні ми ознайомимося ще з однією чудовою казкою
цього славетного казкаря.
ІІІ. Опрацювання
казки «Принцеса на горошині» (с. 151–153)
— Що вас найбільше вразило?
Брама
— великі ворота, переважно при монументальних спорудах.
б) Читання стовпчиків слів «буксиром» за
вчителем.
уранці матрац
чутливою дванадцяти
качачого склепила
занепогодило найсправжнісінькою
3) Аналіз змісту казки
з елементами вибіркового читання.
— Чим він був засмучений?
— За яких обставин принцеса з’явилася в
королівському палаці?
— Який вона мала вигляд? Прочитайте.
— Як принцесі вдалося переконати всіх, що
вона справжня?
— Кого в наш час називають принцесою на
горошині?
— Яку ілюстрацію ви намалювали б до казки?
ІV. Домашнє завдання Переказувати казку близько до тексту.
Вівторок-19.05.20
Тема. Світ літературних казок.
I.Актуалізація
опорних знань.
1.Фронтальне
опитування. «Мозковий штурм».
-Який
розділ ми вивчаємо?
-
Що таке казка? - Які бувають казки?
- Хто є головними героями казок про тварин?
- Чим цікава чарівна казка?
- А над якими казками ми працюємо зараз на уроках
читання?
ІІ.
Повідомлення теми і мети уроку.
Завдання1. Продовж речення.
Літературна казка – це…
Народна казка – це…
В казках завжди перемагає….
Завдання 2.
1. Завдання для
першої групи
Гуляючи
лісовою стежкою, я побачила красивий кущ
шипшини і він розсипав червоні ягоди, зберемо їх та прочитаємо утворене речення
Казки маленькі, а розуму в них багато
2.
Завдання для другої групи
Вправа на розвиток навичок читання.
-
Прочитайте слова з максимальною швидкістю в порядку зростання номерів.
![]()
3.
Завдання для третьої
групи
-
На шкільному подвір’ї росте липка. Вона розсипала листя. Зберіть його і
прочитай те утворене речення.
Одна казка тисячі людей
навчає.
-Що
це за вислови?
-
Як ви їх розумієте?
-
Чому навчають нас казки?
Завдання 3.
У
конвертах картки з написами. Учням пропонується вибрати найкращі людські
чесноти. Ці картки вчитель кріпить на дошці, де записано слово «казка»
![]()
доброта щедрість любов до ближнього справедливість
![]()
![]()
чесність
хоробрість розум
кмітливість
винахідливість милосердя
- Ви чудово виконали завдання. А тепер
заплющіть очі та скажіть:
“ Один, два, три, Казкова країно,
двері відчини“
(
На дошці з’являється зображення чарівної країни Казок )
-
Деякі поети навіть склали вірші про цю
чудову країну.
На дошці записаний вірш. Вчитель дає декілька секунд, щоб
учні ознайомилися з текстом вірша. Тоді один учень читає вірш з дошки вголос
виразно:
Зійшли
хмарки , і небо засиніло ,
І
сонце ген з-за обрію пливе,
І
всюди заіскрилось, засвітилось,
Напевно диво-казка тут живе.
-
Сьогодні
ми вирушаємо в подорож країною Казок, в
якій повторимо все, що вчили про літературні казки, будемо удосконалювати навички читання,
відтворювати зміст прочитаного, характеризувати героїв, їхні вчинки. І,
звичайно, вчитися бути хорошими людьми.
IV. Робота з виставкою книг і малюнків
-
Подивіться на виставку книжок. Які
книжки вам знайомі?
-
Які казки ви читали? Хто їх автори?
-
Як ви справилися з домашнім завданням,
перевіримо. Я бачу, що ви готувалися, малювали малюнки, принесли до школи
багато прекрасних книг. Тут і казки братів Грімм, Г.К.Андерсена, Шарля Перро,
Івана Франка. Отож почнемо.
1.
Слухання уривків казок. « Дюймовочка» (
Андерсен), Самуїл Маршак « 12 місяців»
2.
Гра « Упізнай казку». У кожного на
парті текст. Кожен учень читає текст і згадує, з якої казки уривок. Хто її
автор?
Далеко, у відкритому морі, вода зовсім синя, наче пелюстки
волошок, і прозора, наче скло,- проте й глибоко там! Жоден якір не дістане дна.
Багато дзвіниць довелось би поставити одна на одну, щоб верхня могла виднітися
з води. Внизу, на самісінькому дні, живуть русалки.
-
Яка тема цієї казки? ( Любов Русалоньки до принца, її бажання стати людиною, жертва заради щастя
іншого)
Жив колись лісоруб із дружиною, і було у них
семеро дітей — всі хлопчики. Меншенькому минуло лише сім років. Сім'я була дуже
бідна, і з сімома дітьми батькам доводилося дуже скрутно, бо ніхто з синів ще
не міг заробити на хліб.А ще непокоїло батька те, що найменший був дуже
тихенький— такий, що й слова, було, від нього не почуєш. Та хоч усі мали його
за дурника, насправді ж він був просто надзвичайно лагідний на вдачу.
-
Дай характеристику головному герою казки. ( Це маленький хлопчик. розміром
з мізинчик. але розумний. кмітливий, винахідливий. Він рятує своїх братів від
загибелі, допомагає батькам годувати сім’ю)
А бідолашна дівчинка лишилася в лісі сама, як палець. Стоїть
вона, тремтить зі страху, приглядається до кожного листочка навколо й не знає,
що їй робити. Потім пішла куди очі бачать, по гострому камінні й по колючках.
Повз неї пробігали дикі звірі, але жодне її не зачепило. Ішла вона,
йшла, поки ноги несли, а як почало вечоріти, побачила маленьку хатку й зайшла
до неї відпочити.
-Дуже стисло розкажи про що ця казка.
І, не довго думавши, втік від господаря у ліс. Добре йому
там. Пасеться, де хоче, нічого не робить, ніхто його не б'є, — відколи живе, ще
такого добра не зазнав. Аж раз дивиться, йде Лев, страшний-престрашний, та
просто на нього.
-
Яка головна думка казки?
-
Яке ще прислів’я
можна підібрати до цієї казки?
Людина,
яка чогось боїться, приписує об’єкту своїх страхів непритаманні йому риси, тим
самим збільшує свій страх.
Вовкові звично було носити своїх вовченят, він
міг узяти в зуби яйце, не роздавивши його. Своїми гострими зубами він ухопив
дитину і обережно поклав між вовченятами. На шкірі хлопчика не лишилося навіть
подряпини.
Хто були справжніми друзями Мауглі?
Оте жжжжжж! - то недарма. Саме жикання ні з того ні з сього не
візьметься. Коли є жикання - це означає, що хтось для чогось жикає. Дуб жикати
не може. Значить, жикає хтось інший. А навіщо тобі жикати, якщо ти не бджола?
Отже, жикають бджоли. По-моєму, так!"
-
Що
найбільше вам подобається в цій казці?
3.З’єднай стрілочками прізвище
автора з назвою його казки
Брати Грімм «Червона квіточка»
Г.К. Андерсен «Червона Шапочка»
Астрід Ліндгрен «Золотий ключик, або пригоди
Буратіно»
Самуїл Маршак
« Фарбований лис»
Сергій Аксаков «Дванадцять місяців»
Шарль Перро «Пеппі Довгапанчоха»
Олексій Толстой « Бременські музиканти»
Іван Франко «Снігова королева»
4.Робота з
малюнками
-
Я бачу, діти, що вам дуже хотілося
потрапити у казку. Ви прочитали багато казок, принесли до школи багато
прекрасних книжок. Але хотілося б звернутися і до ваших малюнків. (Діти
розповідають, до якої казки малюнки)
5.
Рекламний ролик
-
Ви прочитали тільки невеличку частину
книг. Але в нашому класі є дівчинка, яка багато читає. Вона створила рекламний ролик про свою улюблену книжку.
Учениця. Мені хочеться,
щоб у вашому житті з’явилася ще одна чудова книжка « Дивовижні пригоди у
лісовій школі». Автором цієї казки є
Всеволод Нестайко. Подивіться на екран. Перегляд анонсу.
V.Ознайомлення
з новим твором
1.
Робота
над заголовком казки.
-
Популярність
казок є такою великою, що чимало письменників захотіли створили свої казки. Писали казки не тільки
прозові, але й віршовані. Поетеса і вчителька початкових класів Ірина Гавдей із
Львівщини створила свою казку у віршах.
-
А ось про кого ця казка, ви
здогадаєтесь, коли відгадаєте загадку: Я красуня хитрувата,
Вбрана пишно, як на свято.
Стережіться, зайченята,
Коли
вийду полювати.
(Лисиця)
-
Казка
називається « Лисиччині гостини»
2. Словникова робота
міх юрба лисиччині
гостини щоднини розгрузка
хустина дзеркало запалення
-
Як
ви зрозуміли слова : міх (мішок), юрба (натовп, багато гостей), запалення
(захворювання), гостини (гостювання), розгрузка (відпочинок).
3. Первинне
ознайомлення з казкою
Вчитель
починає читати, а продовжують учні – «ланцюжком»
4. Перевірка
первинного сприймання тексту.
-
Як
звуть головну героїню казки? ( Мальвіна)
-
Що
Мальвіна любила понад усе?
-
Чи
рада була лисичка своїм гостям?
-
Як
вона їх пригощала? Що означає вислів «запалення хитрощів»?(Вдає, що захворіла,
а насправді хитрує, обманює)
-
Як
ви вважаєте, чи будуть звірята приймати лисичку в гостях?
5.
Вибіркове
читання казки
-
Зачитайте,
в кого гостювала Мальвіна у понеділок? Вівторок?... Що вона робила у суботу?
6. Характеристика
головної героїні казки
Завдання
1. Підкресли риси характеру, які притаманні Лисичці:
Лінива,
скромна, хвалькувата, кмітлива, чепуруха, добра, жадібна, безсоромна, хитра, байдужа
Завдання
2. Виберіть одну рису характеру Лисички і поясніть, чому ви вважаєте її саме
такою?
7. Головна
думка казки
1.
З
поданого переліку прислів’їв вибери те, яке може бути головною думкою казки
1.
Щедра душа меду не жаліє.
2.
Любиш у гостях бувати,
люби і гостей приймати
3. Яке
частування, таке й дякування
Тема: Весела дерев’яна лялька, яку знає весь світ.
Карло Коллоді «Пригоди Піноккіо»
I. Мотивація навчальної діяльності.
1. Ідучи за цифровими підказками, прочитайте прислів’я.
І, мабуть, немає жодної дитячої книжки, в якій
би ви не зустрілися із казковими героями.
2. Відгадування загадки.
А він сміливий і веселий,
Дружить з ним П’єро, Мальвіна.
Шкода, що не любить школу
Дерев’яний…
II. Повідомлення теми і мети уроку
— Мабуть, не раз ви чули ім’я цього хлопчика.
— З якої казки цей герой?
— Так, це казка «Золотий ключик, або Пригоди Буратіно».
А написав її російський письменник Олексій Толстой на основі
твору італійського казкаря Карло Коллоді «Пригоди Піноккіо».
Ця казка,
перекладена на 87 мов світу, є однією із найзворушливіших і найсмішніших книг
світової літератури. Дерев’яного довгоносого Піноккіо, доброго,
буйного, дотепного, впертого, жартівливого,
великодушного знають в усьому світі.
Сьогодні ми ознайомимося з уривком з казки
італійського письменника Карло Коллоді.
IІІ. Сприймання й усвідомлення нового
матеріалу
1.
Розповідь учителя про казкаря.
У казці «Пригоди Піноккіо» немає драконів і чаклунів. Фея
живе у ній не у палаці, і навіть не у печері, а в «чистенькому будиночку».
Незвичайний у казці є
герой, бо його витесали з дерев’яного поліна.
Незвичайним
є і сам автор. Його справжнє ім’я — Карло Лоренціні. Він народився у місті
Флоренція, а Коллоді називалося селище, де проживала його мати. Зараз у цьому
маленькому італійському містечку стоїть рідкісна статуя — пам’ятник
літературному героєві, дерев’яному хлопчині на ім’я Піноккіо. На пам’ятнику
викарбувано напис: «Безсмертному Піноккіо — вдячні читачі у віці від чотирьох
до сімдесяти років».
2. Читання статті про письменника учнями самостійно
1. Як справжнє ім’я і прізвище
письменника?
2. Який його твір здобув всесвітню славу?
3. Де споруджено пам’ятник
безсмертному Піноккіо?
4.Хто написав казку про Буратіно?
3.Опрацювання
уривка з казки Карло Коллоді «Пригоди Піноккіо» (с. 147–151)
1) Словникова
робота.
- Прочитайте слова:
Діамантовими
виразніше
розмальованою насмілювався
найурочистіший
потиличниками
Арлекін
Полішинель
попрямував
афіша
безвихідь
шибеник
бідолашний йолоп
розсудливіший сольдо
— Прочитайте слова у
стовпчиках.
Довідкове
бюро
Балаган – тимчасовий будинок для вистави або циркових показів.
Сольдо – монета в Італії.
Афіша
— надруковане або написане за певною формою оголошення про концерт, виставу,
лекцію і т. ін., що вивішується на видному місці.
Ганчірник – той, хто скуповує ганчірки.
5) Ознайомлення з коротким змістом
попередніх розділів.
— Було собі колись дерев’яне поліно. То було не якесь там диво дивне, а
звичайнісіньке собі поліно. Такими взимку розпалюють у грубі або в печі, щоб
нагріти хату.
— А тепер прочитайте
самостійно текст, що передає попередні події.
— До кого потрапило
поліно?
— Кому майстер Вишня
віддав цурпалок?
— Що зробив Джеппето з
поліна?
— Навіщо Джеппето продав
свою єдину куртку?
6) Читання вчителем казки.
7) Гра «Утвори словосполучення»
Новенький курточка
діамантові буквар
бідолашний слова
зворушливі ґудзики
полотняна батько
паперова завіса
8) Гра «Відгадай героя»
Старенький, добрий , турботливий, працьовитий.
Дерев’яний, довгоносий, без турботливий, невихований.
VI.
Домашнє завдання Прочитати 2 частину с.150-152
П'ятниця-15.05.20
Тема: Ознайомлення з життям і творчістю Карло Коллоді. Вчинки головного героя. К.
Коллоді «Пригоди Піноккіо» (уривок).
I. Мовленнєва
розминка
1. Робота над
чистомовкою
Іли-іли-іли — гуси на лужку присіли.
Али-али-али — потім травку пощіпали.
Или-или-или — у водиці лапки мили.
Ою-ою-ою — ґелґотали між собою.
2. Гра «Озвуч
малюнок»
читель демонструє предметні малюнки, а
учні озвучують їх.
Немовля
— а-а-а-а.
Мишка
— пі-пі-пі-пі.
Півень
— ку-ку-рі-ку-у-у.
Коник
— іго-го-о-о.
Жабка
— скре-ке-ке-е-е.
Тигр
— р-р-р-р.
II. Мотивація
навчальної діяльності.
—
Хто є автором казки про неймовірні пригоди Буратіно?
—
Російський письменник Олексій Толстой написав свою казку за мотивами казки
італійського письменника Карло Коллоді «Пригоди Піноккіо». Ця казка,
перекладена на 87 мов світу, є однією із найзворушливіших і найсмішніших книг
світової літератури. Дерев’яного довгоносого Піноккіо, нестерпного, доброго,
буйного, чуттєвого, дотепного, дурного, як пробка, впертого, як осел,
плаксивого і жартівливого, егоїстичного і великодушного знають в усьому світі.
—
Сьогодні ми ознайомимося з уривком з казки італійського письменника Карло
Коллоді.
У
казці «Пригоди Піноккіо» немає драконів і чаклунів. Фея живе у ній не у палаці,
і навіть не у печері, а в «чистенькому будиночку». За непослух тут карають
ослячими вухами й довжелезним носом. Незвичайний у казці герой, бо його
витесали... з чого б ви думали? З виш- невого цурпалка (шматка деревини).
Незвичайним
є і сам автор. Його справжнє ім’я — Карло Лоренціні. Він народився у місті
Флоренція, а Коллоді називалося селище, де проживала його мати. Зараз у цьому
маленькому італійському містечку стоїть рідкісна статуя — пам’ятник
літературному героєві, дерев’яному хлопчині на ім’я Піноккіо. На пам’ятнику
викарбувано напис: «Безсмертному Піноккіо — вдячні читачі у віці від чотирьох
до сімдесяти років». І ще одна деталь: Піна на тосканському діалекті означає
«кедровий горішок». Міцним виявився горішок. Не підвладний він часові!
Ш. Сприймання й
усвідомлення нового матеріалу
1. Опрацювання уривка з казки Карло Коллоді
«Пригоди Піноккіо» (с. 147–151)
1) Ознайомлення з коротким змістом попередніх
розділів.
— Був собі колись
дерев’яний цурпалок. То було не якесь там диво дивне, а звичайнісіньке собі
поліно. Такими взимку розпалюють у грубі або в печі, щоб нагріти хату.
— А тепер прочитайте
самостійно текст, що передає попередні події.
— До кого потрапило
поліно?
— Кому майстер Вишня
віддав цурпалок?
— Що зробив Джеппето з
поліна?
— Навіщо Джеппето продав
свою єдину куртку?
2) Словникова робота.
Попрямував шкода
безвихідь шибеник
виразне афіша
бідолашний йолоп
розсудливіший сольдо
—
Прочитайте слова у стовпчиках.
—
Значення яких слів вам незрозуміле?
3)Довідкове
бюро
Афіша
— надруковане або написане за певною формою оголошення про концерт, виставу,
лекцію і т. ін., що вивішується на видному місці.
—
Знайдіть у підручнику пояснення значення слів ганчірник, сольдо.
4) Аналіз прочитаного з елементами вибіркового
читання.
—
Про що мріяв Піноккіо, йдучи до школи?
—
Про що свідчать його думки?
—
Які почуття охопили Піноккіо, коли він побачив ляльковий театр?
—
Прочитайте розмову Піноккіо з хлопчиком. Які риси характеру Піноккіо виявилися
при цьому?
—
Хто купив «Буквар» у дерев’яного хлопчика?
—
Прочитайте слова автора, якими він засуджує поведінку Піноккіо.
5) Вправи на розвиток швидкості читання.
—
Знайдіть у тексті речення зі словами, які ви читали в колонках.
6) Стислий переказ прочитаного.
7) Порівняння казок.
—
Пригадайте казку О. Толстого. Які відмінності між цими казками ви помітили?
Домашнє
завдання: прочитати
с.150-151.
Середа-13.05. 2020
Тема: Брати Якоб і
Вільгельм Грімм «Шипшинка»
І. Мовно – артикуляційні
вправи.
1.«Понюхати квітку»
Дитина уявляє, що в руках тримає квітку і з закритими очима нюхає її і
відгадує її по запаху. Швидко вдихнути повітря через ніс. На звук [a]–
видихнути спокійно і назвати свою квітку.
2.«
Здути сніжинку з долоні»
Вдихнути
глибоко повітря через ніс. На звук [о]– видихнути спокійно, повільно.
3. «Коник»
Діти повинні
відтворити цокання підкови об бруківку.
4.«Загасити свічку»
Діти уявляють , що
перед ними свічка, яку потрібно загасити, і дмухають. Дитина робить вдих носом,
а на видиху дує на уявну свічку.
5. Гра «Клавіатура»
Перед учнями лежить
роздрукований алфавіт – клавіатура. Вони повинні пальчиком набрати слова, які
повідомляє вчитель.
ІІ.Мотивація навчальної діяльності.
1.
Вправа «Асоціація»
Які у вас виникають асоціації, коли ви чуєте слова «КАЗКА»?
- Ви вже
знаєте, що, крім народних казок, є літературні. Створені авторами. Письменників
які їх складають називають казкарями. У цьому розділі вміщено казки
письменників інших країн. Деякі з них стали такими відомими , що сприймаються
читачами як народні. Наприклад, «Червона шапочка», «Попелюшка», «Дванадцять
місяців». Багато прекрасних казок стали основою мультфільмів, кінофільмів,
п'єс.
2. «Мозковий штурм»
— Які казки ви ще знаєте?
— Які бувають казки?
— Казка — це вигадана історія
зі щасливим кінцем і обов’язковою перемогою добра над злом. Найчастіше в казках
присутні чари і різні неймовірні у звичайному житті пригоди. Недоступне стає
доступним, а нереальне – реальним.
Казка — це світ
чарівний та незвичайний,
Казка — це диво,
сповнене краси.
Поринуть у казку —
це ж бо так цікаво,
Це справді свято,
радість для душі.
Саме тому казки
люблять і діти, і дорослі. У кожного народу є свої казки з їх особливостями —
національними героями, побутом. Це один з основних жанрів фольклору.
-А які казки українського народу ви знаєте?
- У кожній казці є головні герої, за пригодами
яких ми спостерігаємо.
- Героєм якої казки хотіли б бути ви?
- Ваш герой позитивний чи негативний?
- Зараз пропоную озвучити казку «Ріпка» (учні переглядають відео і
озвучують головних героїв казки).
III. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу
1. Біографічна довідка.
Якоб
(1785–1863) та Вільгельм (1786–1859) Грімм народилися у графстві Ханау землі
Гессен у родині небагатого юриста. У сім’ї було п’ятеро синів та маленька
донька. Якоб та Вільгельм — старші. У 1801 р. велика дружня родина
перебирається до Штайнау, на батьківщину батька. Вони оселяються в старому
будинкові, де, за переказами, темними глухими ночами вешталися привиди. Це дуже
захопило уяву братів-фантазерів! А ще вони любили бігати до міської брами, біля
якої з-під землі било два джерельця і куди, як говорили дорослі, лелеки
приносили дітей; подобалося їм гуляти в міському саду, який називали «бджолиним
раєм». Але всі казки дитинства скінчилися, коли одинадцятирічний Якоб зробив у
сімейній Біблії запис про смерть батька. В Європі в цей час розгоралося полум’я
наполеонівських війн, які не обминули й Німеччину. Сім’я Гріммів переживала
велику скруту. Їм так потрібна була на той час якась казкова фея, котра змогла
б відвести біду від сім’ї. І такою доброю феєю для братів Грімм на довгі роки
стала сестра їхньої матері. Саме вона допомогла дати дітям освіту. У 1801–1807
роках з’явилися перші статті Якоба та Вільгельма Грімм, а в 1811 році й перші
книжки. Іноді вони підписувалися іменем одного з братів. Але якщо роботу
неможливо було розділити, вони просто ставили під твором слова «Брати Грімм»,
«зібрано братами Грімм» — так написали вони на найвідомішій своїй книжці
«Дитячі й сімейні казки», перший том якої став подарунком до Різдва 1812 р. Все
життя брати були нерозлучні. «Ми з тобою ніколи не розлучимося!», «Ми так
звикли до нашої співдружності, що розлука для мене схожа на смерть». Це рядки з
листів Вільгельма та Якоба один одному. Тільки дружба допомогла їм пережити
вигнання з Геттінгенського університету, яке сталося через те, що брати
підтримували ідеї свободи та конституції. Праця допомогла вижити. Брати стали
членами різних наукових товариств, національних академій. Вони підготували
багато важливих наукових робіт, які актуальні й донині. Брати були зовсім не
схожими один на одного — серйозний, завжди задумливий Якоб і м’який,
романтичний Вільгельм (у студентські роки їх називали «Старий» і «Малюк»). Їх
розлучила смерть: хворобливий Вільгельм помер раніше. Та поховані вони разом на
Берлінському цвинтарі. На скромних надгробках викарбувані лише їхні імена, без
усяких титулів. А найкращою пам’яттю про них стало те, що вже кілька століть
діти всього світу залюбки читають записані ними казки. «Пані Метелиця», «Горщик
каші», «Заєць і їжак», «Бременські музиканти», «Дурний Ганс», «Золотий гусак»,
«Король Дроздоборід», «Снігуронька», «Попелюшка» — чудові, чарівні, прекрасні
твори.
2. Робота над казкою братів Грімм «Шипшинка»
Словникова
робота
Не тямився з
радощів — дуже зрадів.
Бенкет — урочистий
багатий обід чи вечеря.
Не до снаги — не
під силу.
Челядь — слуги.
Гончак — гончий
пес.
3. Читання казки
4.Перевірка первинного сприйняття. Аналіз казки
1. Хто напророчив
королеві народження дівчинки?
а) Чаклунка;
б) жаба;
в) король.
2. Скільки
чарівниць жило в королівстві?
а) 12;
б) 10;
в) 13.
3. Скількох
запросили на пишний бенкет?
а) 12;
б) 13;
в) 9.
4. Від чого зла
чаклунка напророчила королівні смерть?
а) Від веретена;
б) від колючки;
в) від укусу
комахи.
5. Яка чаклунка
пом’якшила жорстокий вирок злої чаклунки?
а) Десята;
б) дванадцята;
в) тринадцята.
6. Якою росла
королівна?
а) Прекрасною,
привітною, розумною;
б) злою, жорстокою,
красивою;
в) вередливою,
красивою, привітною.
— Що почала обдивлятися
королівна?
— Що стриміло в замку
невеличких дверей?
— Хто сидів у комірчині?
— Що робила бабуся?
— Про що попросила її
королівна?
— Що трапилося наступної миті?
— Як чари подіяли на весь замок?
— Як прозвали королівну?
— Що намагалися зробити різні
королевичі?
— Чому їм не вдавалося досягти
своєї мети?
5. Вибіркове читання (прочитати відповідь з емоціями: страху, зживування, злості, радості)
1. Чи здійснилися побажання
всіх чарівниць?
2. Як подіяли чари на принцесу?
А на весь замок?
3. Чому ніхто не зміг
розчарувати красуню?
4. Що побачив королевич, який
приїхав через
сто років?
5. Як йому вдалося зняти чари
злої чарівниці?
6.
Який кінець має казка?
6. Інтерактивна вправа «Дочитай речення»
І сталося так, як …
Коли одинадцята …
І ось того дня …
А навкруги почали …
Пробудилися надворі
…
ІV. Домашнє завдання
Переказувати казку
за планом (с. 142–146).
Брати Грімм «Шипшинка»
|
Колись давно жили собі король і
королева. І щодня вони зітхали: - Ох, якби в нас була дитина! А дитини все не було. Та одного разу, як королева купалася в ставку, з
води на берег вилізла жаба та й каже їй: - Твоє бажання здійсниться. Не мине й року, як у
тебе народиться донька. Як сказала жаба, так і сталося. Королева народила
дівчинку, таку гарну, що король не тямився з захвату і влаштував бучний
бенкет. Він запросив на той бенкет не тільки родичів, приятелів і знайомих, а
й чаклунок, щоб вони були прихильні до дитини. Тих чаклунок у королівстві жило тринадцять. Але в
замку було тільки дванадцять золотих тарілок, з яких вони мали їсти, тому
одній чаклунці довелося залишитись удома. Цілий день бенкетували гості, а наприкінці
чаклунки обдарували дитину своїми чарами, Одна дала їй доброчесність, друга
вроду, третя багатство і так далі - все, що тільки можна побажати людині. Та
коли надійшла черга дванадцятої, раптом відчинилися двері й до зали вступила
тринадцята чаклунка. Вона хотіла помститися за те, що її не
запросили на бенкет. Навіть не привітавшись, вона гукнула на всю залу: - Коли королівні мине п'ятнадцятий рік, вона
вколеться веретеном і помре! І, не сказавши більше ні слова, повернулася й
пішла. Всіх перелякали її слова. Тоді наперед виступила
дванадцята чаклунка, яка ще не висловила дитині свого побажання. Вона не
могла зняти лихого віщування тринадцятої, могла тільки трохи злагіднити його,
тому сказала: - Ні, не помре, лише западе в глибокий сон на сто
років. Король хотів уберегти від біди свою любу дитину,
тому наказав спалити у своєму королівстві всі веретена. Побажання чаклунок збувалися всі водночас, і
дівчина росла така гарна, така слухняна, така лагідна й розумна, що кожному,
хто її хоч раз бачив, припадала до серця. Вийшло так, що того дня, коли дівчині минав
п'ятнадцятий рік, короля й королеви не було вдома, і вона залишилася в замку
сама. Вона вешталася по ньому, заходила в зали й покої, і нарешті їй
заманулось піднятися на стару вежу. Вона побралась нагору вузькими крученими
сходами, що довели її до невеличких дверей. В дверях стирчав іржавий ключ.
Коли дівчина обернула ключа, двері розчахнулися, і вона побачила перед собою
тісну комірчину. В комірчині сиділа якась стара жінка з веретеном і старанно
пряла кужіль льону. - Добрий день, матусю, - привіталася королівна. -
Що ви робите? - Пряду, - відповіла стара і кивнула їй головою. - А що це так смішно крутиться у ваших руках?
- спитала дівчина. Вона взяла в старої веретено і спробувала сама
прясти. Та не встигла вона крутнути ним, як сповнилось
віщування чаклунки - вона вкололася в палець. А тільки-но вкололась, як відразу впала на ліжко,
що стояло в комірчині, й поринула в глибокий сон. І той сон огорнув цілий замок. Король і королева,
що встигли повернутися додому і були саме в залі, запали в сон разом із усім
своїм двором. Поснули коні в стайні, і собаки на подвір'ї, і голуби на даху,
і мухи на стінах. Навіть вогонь, що палахкотів у печі, раптом завмер і
заснув. І печеня перестала кипіти, і куховар, що саме намірявся скубнути за
чуба кухарчука, який зробив якусь шкоду, заснув із простягненою рукою. І
вітер ущух, і на деревах коло замку більше не ворушився жоден листочок. А
навкруги почав рости живопліт із шипшинових кущів, що з кожним роком вищав і
нарешті затулив увесь замок. Не видно було, що там робиться всередині,
живопліт затулив навіть прапор, що маяв колись на даху, Та по королівству йшли чутки, що в замку спить
глибоким сном прекрасна Шипшинка, бо саме так звали королівну. Тому час від часу котрийсь королевич пробував
подолати шипшиновий живопліт. Але нікому не вдавалось продертися крізь нього,
бо колючки, немов живі руки, чіплялися за зухвальця, і він так і залишався
висіти в кущах. Минав час, і через багато років до того
королівства знов заблукав якийсь королевич і почув він одного
Діда, що за шипшиновим живоплотом схований замок, у якому ось уже сто років
спить глибоким сном прекрасна королівна на ім'я Шипшинка. А з нею сплять
король і королева, і весь їхній двір. Той дід знав від свого діда, що вже
багато королевичів пробували продертися крізь шипшиновий живопліт, але так і
залишились висіти на його нещадних колючках. І королевич сказав: - Я не боюся нічого. Хочу пробратися до замку й
побачити прекрасну Шипшинку. Старий дід, що мав добре серце, почав його
відраджувати, але королевич не послухався його. А саме тоді минуло сто років і настав той день,
коли Шипшинка мала прокинутись. Підійшов королевич до шипшинового живоплоту і
бачить: кущі густо вкриті чудовими квітами. І ті кущі почали самі перед ним
розступатися, пропускали його вперед, а тоді сходились за ним, знов
утворювали непролазний живопліт. Так королевич добрався на подвір'я замку. Дивиться
- а в стайні лежать поснулі коні, на подвір'ї сплять мисливські собаки, на
даху сидять голуби і всі як один позасовували голівки під крила. Зайшов він
до середини замку, а там на стінах сидять поснулі мухи, куховар у кухні й
досі тримає руку так, немов хоче скубнути кухарчука, а посудниця сидить і
спить над чорною куркою, яку мала патрати. В залі королевич побачив поснулих
радників королівського двору, а біля трону лежали король з королевою. Він
пішов далі. Скрізь було так тихо, що він чув свій власний подих. Нарешті він піднявся на вежу й відчинив ті
невеличкі двері, за якими в комірчині спала Шипшинка. Вона лежала на ліжку
така гарна, що королевич як глянув на неї, то забув про все на світі. Дивився
він на неї, дивився, а тоді нахиливсь і легенько поцілував її. Тільки-но він торкнувся до Шипшинки устами, як
вона розплющила очі й ласкаво глянула на нього. Вони разом зійшли до зали, а
там уже прокинулись і король з королевою, і весь двір. Вони сиділи і тільки
вражено поглядали одне на одне. Коні в стайні повставали й стріпувалися,
собаки на подвір'ї потягалися після довгого лежання, голуби на даху
повитягали з-під крил голівки, покрутили ними, тоді знялися й полетіли в
поле, мухи почали лазити по стінах, вогонь у печі запалахкотів знов, печеня
почала кипіти, куховар так скубнув кухарчука за чуба, що той аж крикнув з
несподіванки, а посудниця заходилась патрати курку. Невдовзі відгуляли бучне весілля королевича з
Шипшинкою, і на цьому й казці кінець. |
Вівторок-12.05.2020
ТЕМА: Узагальнення і систематизація знань з теми науково-технічні твори.
Тестові завдання.
1.Про сміливого горобчика розповідається в творі?
а)Ю.Старостенка "Хто це такий"
б)М.Трублаїні "Яшка і Машка"
в)О.Копиленко "Розбишака Чив"
2.В якому творі сорока врятувала ведмедя?
а)"І трапиться ж таке"
б)"Хто це такий"
в)"Бушля"
3.Про пригоди діда Арсена ви прочитали в творі...
а)Айстри" О.Буценя
б)"І трапиться ж таке" Ю.Старостенка
в)"Бушля" Г.Тютюнника
4.Дружба двох хлопчиків описана в оповіданні...
а)Г. Тютюнника
б)Ю.Старостенка
в)В.Нестайка
5.Про пригоди мавпочок ви дізналися з твору...
а)Г.Тютюнника
б)М.Трублаїні
в)М.Стельмаха
6.В якому творі письменник уміє спостерігати за
природою , описувати її?
а)"Прилюдія весни"
б)"Хлопчик Івасик і дідусь Тарасик"
в)"Лелека"
7.Спостереженнями про життя лелек поділився з тобою
автор твору...
а)Є.Гуцало "Прелюдія весни"
б)Д.Череднеченко "Хлопчик Івасик і дідусь
Тарасик"
в)Ю.Збанацький "Лелеки"
8.Тетянка є головною дійовою особою оповідання...
а)"Равлик" В.Чухліба
б)"Хто це такий" Ю.Старостенка
в)"Айстри" О.Буценя
9.Загадки хлопчика сипалися, як з мішка горох у
творі...
а)Є Гуцала "Прелюдія весни"
б)Д.Чередниченка "Хлопчик Івасик і дідусь
Тарасик"
в)М.Стельмаха "Гуси-лебеді летять"
10.В якому творі дівчинка хотіла виростити свої квіти?
а)"Айстри" О.Буценя
б)"Прелюдія весни" Є Гуцала
в)"Равлик" В.Чухліба
11."Принесли нам лебеді на крилах життя" -
це рядки з твору...
а)Д.Чередниченка "Хлопчик Івасик і дідусь
Тарасик"
б)М.Стельмаха "Гуси-лебеді летять"
в)Є Гуцала "Прелюдія весни"
12.Вище згадані твори відосяться до розділу...
а)"Світ поезії"
б)"Світ народних казок"
в)"Світ прози"
Тема: Олександра
Савченко «Чи любиш ти читати журнали?»
І. Мовленнєва
розминка.
1. Читання за
таблицею
А
О У
И І Е
ЗДР
СКЛ
СКР
ШКР
2. Робота над скоромовкою.
Відновіть запис
та прочитайте його.
Летів горобчик і зачепив крилом кленову гілочку,
листочки попадали і закрили букви. Але одна підказка є. (Буква «С» — на
листочку.)
..идів горобець на ..о..ні,
за..нув і звалив..я у ..ні.
Якби не звалив..я у ..ні,
і до..і б ..идів на ..о..ні.
Сидів горобець на сосні,
заснув і звалився у сні.
Якби не звалився у сні,
і досі б сидів на сосні.
3. Прочитайте скоромовку мовчки;
напівголосно; зі здивуванням.
IІ.
Мотивація навчальної діяльності.
1.
Чи
любите ви читати журнали?
2.
Які
журнали ви читаєте?
3.
Де ви
берете журнали?
4.
Сьогодні
ми розширимо свої знання про журнали, які видаються для українських дітлахів.
ІІІ.
Сприймання й усвідомлення нового матеріалу.
Опрацювання тексту Олександри Савченко «Чи любиш ти
читати журнали?» (с. 39–41)
1. Гра «Рибки». Самостійне мовчазне читання тексту
учнями
— Що нового ви дізналися з тексту?
2.
Словникова робота
Читання стовпчиків слів «буксиром» у парах
Читачі
чимало
видань
розважає
допитливих
освіченими
перетворювати
інопланетяни
здебільшого
відрізняється
розмірковували
захоплюючі
— Серед поданих слів знайдіть і прочитайте слова з
префіксами; синоніми до слів грамотними (освіченими), роздумувати (розмірковувати).
3.
Аналіз змісту тексту з елементами вибіркового читання
— Які журнали видаються для української дітвори?
— Чим журнал відрізняється від книжки?
— Якому журналу вже 85 років?
— Про що можна дізнатися із журналу «Барвінок»?
— Як звали хлопчика, який разом із друзями
розмірковував над тим, як
можуть змінюватися їхні «знаю» і «не знаю»?
ІV.
Домашнє завдання
Принести до класу журнали, розповісти про найцікавіше
в них своїм однокласникам.
ВТОК-05.05.2020
Тема: Коли твір відкриває свої таємниці. Галина Демченко «Лелеки»
I. Мовленнєва розминка
Капусточку
хап, хап,
Борідкою
трусь, трусь
Капусточку
хрусь, хрусь,
Ратичками
туп, туп,
Капусточка
хруп, хруп,
А за цапом дід, дід
Цап як скаче:
брик, брик,
На все село
крик, крик,
На синяки
дме, дме,
Вигукує: «Ме!
Ме!»
За ним Рябко:
«Гав! Гав!
Оце тобі, щоб не крав!»
дощ пускається сильніше (голосніше);
злива (голосно);
дощ слабшає (тихіше);
дощ припинився (читання
припиняється).
Ось її зупинка.
Вийшла Зоя із таксі,
Засміялась дзвінко.
«Зебра, заєць, зубр, змія —
Тут їх всіх побачу я!»
II. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу
1. Опрацювання тексту Галини
Демченко «Лелеки» прослухайте відео
1) Гра «Рибки».
—
Чи сподобалося вам оповідання?
—
Які картини ви уявляли, читаючи оповідання?
— Коли найбільше хвилювалися за молодих лелек?
Робота в парі
— Прочитайте слова лівого стовпчика. Знайдіть тлумачення до них у правому
стовпчику.
Обабіч
Кайма
Віщувати
те що смугою оточує що-небудь,
облямівка
бути ознакою,
прикметою того, що буде, що наступить
поросла травою
і кущами лука
з обох боків,
на обидва боки
встромляти
що-небудь гостре в середину чогось, відокремлювати шматки, частинки
3) Аналіз тексту.
— Де дівчинка побачила
лелек?
— Знайди опис цих птахів.
— Чим відрізнялися молоді
лелеки?
— Розкажіть, як лелеки
збиралися в далеку дорогу і яке лихо спіткало лелечу зграю.
— У чому виявилася
турбота і справжня дружба між птахами?
— Поміркуйте, що могло б
статися з молодим лелекою, якби до нього поставилися байдуже?
Цей великий красивий птах
із сніжно-білим і чорним оперенням здавна живе біля житла людини. Довірливість,
вірність тим самим місцям гніздування викликали у людей любов до лелек. З
радістю зустрічають люди лелек навесні, коли ті повертаються до старих гнізд.
Лелека білий прилітає на місце гніздування досить рано — починаючи з середини
березня і до кінця квітня. Лелеки живуть парами.
Великі, майже плоскі гнізда, мостять на дахах будівель, на старих деревах,
іноді на електричних стовпах. У цих гніздах
птахи живуть багато років.
Лелек часто можна бачити
в гнізді, де вони сидять або стоять на довгих тонких ногах (а то й на одній),
іноді видаючи тріскучі звуки, які виникають від ударів однієї частини дзьоба об
другу. Дорослі лелеки голосу не мають.
Живляться лелеки не
тільки жабами, як дехто вважає. Їхньою їжею є миші-полівки, ховрахи, багато
різних комах, особливо водяних, саранових. Цим лелеки приносять велику користь
рибному та сільському господарству. Підраховано, що протягом дня лелеки
приносять їжу місячним пташенятам 9 разів.
З відкладених навесні 2–7
(найчастіше 4) білих яєць, які птахи наси-джують по черзі, через місяць
вилуплюються голі, безпорадні пташенята. На відміну від дорослих птахів вони
мають голос — пищать.
Перед відльотом у теплі
краї на зиму лелеки збираються у зграї. У вересні-жовтні вони залишають місця
гніздувань і відлітають на південь, в Африку. Живе лелека близько 20 років.
ПОНЕДІЛОК -04.05.20
Тестові завдання.
«Науково-художні твори»
1.З твору «Благослови, мати, весну зустрічати!» (За В.
Скуратівським) матері і бабусі випікали для дітей печиво у формі…
а) ведмедиків
б)зірочок
в)жайворонків
2.Впізнай вірш за уривком:
«Як ріка зламала кригу,
в берег
вдарила з розбігу -
без
вітрила,без весла
припливла в
човні весна…»
а)"Вийшов травень з лісу"
б)"Березень"
в)"Квітень"
3.Місяць березень у давнину мав чимало назв:
а)зимобор
б)водолій
в)апельник
г)лелечник
д)марець
е)красовик
4.У вірші Тамари Коломієць «Березень» весна припливла
а)на теплоході
б)а вітрильнику
в)в човні
5.Пращури -
а)близькі родичі
б)далекі предки
в)динозаври
6.У якому творі сонце своїми ключами відмикає землю?
а)"Уже весняне сонце припікає"
б)"Гуси- лебеді летять"
в)"На врожай"
7.
До якого вірша ви б
використали даний малюнок?
а)"Березень" Тамара Коломієць
б)"Квітень" Валентина Ткаченко
в)"Вийшов травень з лісу" Микола Сингаївський
8.Поет Микола Сингаївський травень порівнює з:
а) дівчинкою;
б)пташкою;
в)хлопчиком.
9.Яка пташка "щиру пісню веде" в саду у вірші Миколи
Сингаївського:
а)синичка
б)соловейко
в)шпачок
10.Хто написав вірш "Співай, соловейку!"
а)Любов Забашта
б)Марія Познанська
в)Валентина Ткаченко
11.Які птахи згадувались найбільше в даному розділі?
а)Соловейки
б)Лебеді
в)Жайворонки
12.Який вірш має такий кінець?
"Ліс
,і річка,і поля-
це ж усе моя
земля!"
а)"Квітень "
б)" На врожай "
в) " Дивосвіт, дивосвіт..."
СЕРЕДА -29.04.2020
ВІВТОРОК -28.04.2020
ПОНЕДІЛОК -27.04.2020
П'ЯТНИЦЯ-24.04.2020
Тема: О. Копиленко «Найвеселіший місяць»
СЕРЕДА- 22.04.2020
Коли життя цвіте, як пишний сад.
І, мов у сні, шепочуть листя губи,
І квіти шлють солодкий аромат.
Люблю весну, коли плюскочуть ріки,
Коли рида од щастя соловей
І заглядає сонце під повіки
У тишині задуманих алей…
Люблю, коли блукає місяць в травах,
Хатини білить променем своїм
І п’є тепло ночей ласкавих,
А на лугах пливе туманів дим…
Весна вдягла у зелень віти в дуба,
уже курличуть в небі журавлі.
Люблю весну, та хто її не любить
на цій чудесній, радісній землі!
За лужком, за лісом,
Хтось у небі рушничок
Вишитий повісив.
Хто вгадає з діточок,
Що воно за рушничок?
кольоровий сплів _______
У долину, аж до річки,
простяглись барвисті ___________
Ось червона, перша стрічка, —
колір стиглої ___________.
Друга — наче ____________,
що оранжеві в них спинки.
Третя — жовта, наче сонце
зазирає у ____________.
А четверта — то зелена,
як листок берізки, ___________.
П’ять — блакитна, барвінкова,
наче квіточка _________________.
Шоста — синя, як ті __________,
що дощі вмивали й зливи.
Сьома — вкрили ліс та балки
фіолетові ________________.
Із семи стрічок веселих
утворилася ______________,
і щоб знати кольори,
їх ти ще раз _____________.
- Має багато назв: дуга, туга, смок, веселуха,
коромисло, райдуга.
- Відоме повір’я, що райдуга своїм краєм вказує
скарби на землі.
- Веселка – небесне явище.
- Вона вважається ознакою доброзичливого ставлення
богів, дорогою янголів на землю.
- Зоветься «веселка» від того, що в час її появи небо роз’яснюється від хмар, робиться веселим.Весна іде! Красу несе! З весною вас! Хай принесе вона не лише красу, а й радість, щастя, любов та надію в кожну вашу домівку. Хай додасть вам енергії сонця, рідної землі, чистої води та вільного вітру.
ВІВТОРОК -21.04.2020
П'ЯТНИЦЯ 17.04.2020
СЕРЕДА 15.04.2020
1
|
—Та не там! Ось
тут!
|
а
|
Мама
|
2
|
— От лихо! —
|
б
|
Рома
|
3
|
— Ти вже встиг з’їсти другу?
|
в
|
Бабуся
|
ВІВТОРОК 14.04.2020
ПОНЕДІЛОК 13.04.2020
П'ЯТНИЦЯ -10.04.2020
Життєва позиція
|
Характеристика людини
|
Роби
добро, воно добром до
тебе
повернеться.
|
|
Моя хата
скраю – нічого не знаю.
|
|
Чини з
іншими так, як хочеш, щоб
чинили
з тобою.
|
|
З вовками
жити – по-вовчому вити.
|
|
Мені
добре, коли іншому погано.
|
Жили на вулиці двоє сусідів. Одного разу один зробив другому зло. Ображений чоловік хотів відповісти помстою, але вирушив до мудреця за порадою. Що ж мудрець йому запропонував? Відповісти зловмиснику добром. Сусід послухався, а у відповідь знову отримав зло. Мудрець і тут порадив не шкодувати добра. Сусід ще раз послухався, віддячив добром. Але через деякий час у відповідь знову одержав зло. Сусід прийшов до мудреця і той йому знову порадив віддячити добром.
- Але я вже стомився віддячувати йому добром, - заперечив сусід.
- Якщо зловмисник не стомився від зла, то чому ж ти стомився від добра?- відповів йому мудрець.
Назвіть головну думку легенди? Який висновок можна зробити?

Комментарии
Отправить комментарий