ОСНОВИ ЗДОРОВ'Я
П'ятниця 22.05.20
Тема уроку: Розвиток сприйняття, уваги, пам’яті,
творчих здібностей.
І. Засвоєння нового матеріалу:
Розповідь
вчителя
Ми
в же знаємо, що на успішне навчання впливає робота нашого мозку, що
кожна півкуля головного мозку відповідає за свої функції.
На
початку ХХ століття при дослідження головного мозку вчені вважали, що з лівою
півкулею пов’язані такі важливі функції, як мова, інтелект, складні форми
сприйняття та діяльності. У результаті ліва півкуля отримала назву «великої»,
або «домінантної». І, нарешті, на початку п’ятдесятих років, були визначені
функції, які властиві тільки правій півкулі.
Американський дослідник Дж. Боген
показав, що переважання активності однієї з півкуль поряд з вродженими
факторами може бути обумовлено особливостями виховання і навчання, тобто тренуванням.
Насправді
ж нормальна психічна діяльність передбачає спільну роботу обох півкуль.
«У
кожній людині сонце. Тільки дайте йому світити». Ці слова належать Сократу.
ü Як ви розумієте ці слова?
Кожна
людина має індивідуально-психологічні особливості, які є умовою успішного
здійснення певної діяльності – це здібності. Як кинуте в землю зерно ще не є
колоском, а тільки має можливість розвитку залежно від складу, вологості
ґрунту, погоди тощо, так і здібності людини є лише можливістю для опанування
знань, умінь і навичок. А те, чи перетворяться ці можливості на здібності,
залежатиме від багатьох чинників, на сам перед від бажання, працездатності, то
б то від самої людини. На розвиток здібностей впливають і задатки – це вроджені
анатомо-фізіологічні особливості кожного окремого індивіда, які є передумовами
розвитку здібностей. Не всі вроджені задатки людини обов’язково перетворюються
на здібності. Задатки, коли бракує відповіних умов для переростання їх у
здібності, так і залишаються нерозвиненими.
Загальні
здібності – це ті з них, які впливають на успішність людини в різних видах
діяльності. До них, наприклад, відносяться розумові здібності, тонкість та
точність ручних рухів, розвинена пам’ять, досконала мова тощо. Спеціальні
здібності – визначають успішність людини в специфічних видах діяльності, для
яких потрібні особливі задатки і їх розвиток. Це, математичні, лінгвістичні,
літературні, художні, спортивні здібності.
Навчальні
здібності – визначають успішність людини в навчанні та вихованні, засвоєнні
нею знань, вмінь, навичок, формуванні якостей особистості.
«Поради від вчителя»
ü
Щоб процес запам’ятовування протікав як найпродуктивніше, дотримуйтеся
таких правил:
1.
намагайтеся
ставитися до матеріалу, який ви запам’ятовуєте, не байдуже, а з великим
емоційним інтересом;
2.
навчіться
зосереджувати свою увагу на досліджуваному предметі;
3.
намагайтеся
зрозуміти матеріал, формуйте в себе свідомий вольовий намір запам’ятати його;
4.
осмислено
повторюйте матеріал, користуйтеся смисловими опорами, смисловим співвіднесенням
та смисловим групуванням;
5.
учіть і повторюйте
невеликими дозами, краще вчити по одній годині сім днів, аніж сім годин поспіль
за один день;
6.
після фізики вчіть
історію, після літератури — математику: пам’ять любить різноманітність;
7.
у ході
запам’ятовування записуйте ключові слова, малюйте схеми, діаграми, графіки;
8.
якщо одержали
завдання у вівторок, а відповідати треба в п’ятницю, не чекайте до четверга:
вивчіть одразу, а напередодні тільки повторіть.
Виконання практичних вправ на концентрацію уваги, розвиток
пам’яті, уяви.
Вправа «Асоціації»
ü Уважно послухай і запам’ятай пари слів. Попроси, щоб читали
тільки перше слово з пари, а друге записуй по пам’яті.
Ножиці
— різати, курка — яйце, книжка — учити, кінь — сіно, метелик — муха,
скрипка — музикант, щітка — зуби, сніг — зима, чорнило — зошит, півень —
кукурікати, потяг — їхати, корова — молоко, лампа — вечір, груша — компот.
Перо
— вода, жук — крісло, окуляри — помилка, голуб — батько, дзвоник — пам’ять,
лійка — трамвай, чоботи — котел, гребінець — вітер, замок — мати, тертка —
море, сірник — вівця, риба — пожежа, санчата — завод, сокира — кисіль.
Вправа «Зорова уява»
ü Заплющивши очі, уяви відповідні малюнки
1. Собака махає
хвостом. 2. Лев нападає на антилопу. 3. Блискавка в небі. 4. Діамант виблискує
на сонці. 5. Цвіте вишня. 6. Гілка яблуні з яблуками. 7. Екскаватор копає
канаву.
ü Пригадай і запиши назви цих малюнків. Якщо пригадав більше
шести малюнків, маєш гарну зорову уяву.
Вправа «Запам'ятай 10 слів»
ü Послухай 10 довільних слів.
Наприклад: срібло, ранок, дитина,
північ, річка, вгору, склянка, капуста, черевик, школа.
ü Повтори якомога більше слів, але в тому порядку, у якому їх
диктували.
Вправа «Намалюй одразу»
ü
Візьміть два фломастери й спробуйте малювати одночасно обома руками.
Причому одночасно починаючи й закінчуючи. Одною рукою — коло, іншою —
трикутник. Коло має бути по можливості з рівною окружністю, а трикутник —
з гострими кінчиками кутів. Спробуйте намалювати за одну хвилину
якнайбільше кіл і трикутників.
Якщо ви намалювали:
• менше ніж 5 — ваша
увага слабка;
• 5—7 — увага середня;
• 8—10 — увага гарна;
• понад 10 — увага
відмінна.
Вправа «Запамятай»
ü
Подивіться на малюнок упродовж 3-4 секунд, а потім назвіть предмети,
які ви запам’ятали.

Якщо ви запам’ятали:
• менше ніж 5 деталей
— ваша увага слабка;
• від 5 до 9 деталей —
увага гарна;
• понад 9 деталей —
увага відмінна.
Тренуйтесь,
добиваючись того, щоб запам’ятати якнайбільшу кількість деталей.
• Вправи на розвиток
пам’яті й уяви.
Вправа «Усі предмети»
Для цієї вправи
знадобляться аркуш паперу, олівці й секундомір. На малюнку, що поданий нижче, є
12 зображень. Розгляньте малюнки першого рядка, затуливши решту аркушем
паперу, щоб вони не відволікали уваги. Через 30 секунд затуліть цілком усю
сторінку й намалюйте з пам’яті предмети першого рядка. Потім
порівняйте, наскільки ваші малюнки відповідають малюнкам зразка. Далі
перейдіть до наступного рядка. Із двома останніми рядками
попрацюйте одночасно.

Сподіваємось, що ці
вправи будуть сприяти поліпшенню вашої пам’яті та уваги!
V. Узагальнення та закріплення умінь та
знань учнів
Вправа «Визначай свої
здібності»
ü Учні отримують інформаційні картки з переліком здібностей, з
яких треба визначити притаманні собі, підкреслити ті, які цінують в інших.
1. Розвинена пам'ять.
2. Досконала мова.
3. Створюю винаходи.
4. Створюю нові предмети
матеріальної і духовної природи.
5. Музичний слух.
6. Почуття ритму.
7. Швидке узагальнення
великого обсягу математичного матеріалу.
8. Комунікативні – здібність
встановлювати і підтримувати контакт.
9. Емоційний вплив на людей.
10. Перцептивні – здібність
розуміти внутрішній світ інших людей.
11. Організаторські.
12. Емоційна стабільність –
здатність володіти собою, зберігати самоконтроль.
13. Креативність – здатність
до творчості, швидко розвязувати проблемні ситуації.
VІІ. Домашнє завдання та інструктаж до його
виконання
Підготувати
малюнки «Мої емоції».
П'ятниця 15.05.20
Тема: Характер людини.
Практична робота.
Самооцінка
характеру. Визначення рис власного характеру.
І. Мотивація навчальної діяльності
1. Робота
над віршем
Уважно прослухайте вірш і дайте відповідь на питання: Що
потрібно робити, щоб бути здоровим?
Друже, щоб здоровим бути, треба навички здобути,
Про здоров'я піклуватись, перш за все не лінуватись,
І здружитися зі спортом, рідко ласувати торти,
Воду крижану не пити, і цигарки — не палити!
Щоб знешкодити мікроби, руки мий щоразу чисто,
Не забудь щоденно їсти овочі і фрукти різні —
Всі вони тобі корисні.
Вранці й ввечері, мій любий, завжди-завжди чисти зуби.
Висновок. Щоб бути здоровим — потрібно
дотримуватися режиму дня й особистої гігієни.
Здоров'я — це стан фізичної та духовної рівноваги людини, відсутність
хвороб.
ІІ. Розповідь учителя
Пропоную
вам одну середньовічну історію.
Четверо
стомлених подорожніх дісталися опівночі до міських воріт. Ворота зачинені,
варта міцно спить. Перший подорожній сів на землю: «От не щастить! Варто було
раз вибратися з дому — і от яка невдача! Що ж робити — до ранку далеко.
Згадаєте моє слово, до ранку ще й дощ піде», — говорив він, ледь не плачучи.
«Чого тут нити, висадимо ворота, та й усе!» — каже другий. «Нащо панікувати,
літня ніч коротка. Посидимо, почекаємо до ранку», — заспокоював третій. «Навіщо
сидіти й чекати? Давайте розглянемо ворота ближче. Он під ними велика щілина,
може вдасться пролізти крізь неї», — порадив четвертий.
Чому
ці люди так по-різному відреагували на одну й ту ж саму подію?
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
1. Бесіда з елементами
розповіді
Слово «характер» (з
грец. — «печать», «чеканка», «напис на камені»). І дійсно, характер
«накладає печать» на всі вчинки, думки і почуття людини.
-
Якщо людина в якійсь ситуації сильно злякалась — чи можна вважати її
боязкою? (Відповіді дітей.)
-
Якщо людина має звичку ретельно готуватися до уроків, чи можна стверджувати, що
вона відповідальна? (Відповіді дітей.)
-
У чому різниця? (Відповіді дітей.)
Отже,
характер — це сукупність відносно сталих психологічних рис людини, які
виявляються в її поведінці та діяльності.
Які
чинники впливають на формування характеру? (Спадковість, виховання,
оточення, самовиховання.)
2.Робота з підручником
Опрацювання
та обговорення статті «Характер і людина» (с. 120).
-
Як характер впливає на здоров'я людини, а також на тих, хто її оточує?
- На які риси
характеру поділяються?
ІV. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу.
1. Бесіда
- Діти, як ви
гадаєте, що говорять про людину, яка задоволена, посміхається, добра,щира до
всіх?
- А що говорять про людину, яка завжди похмура, сердита,
агресивна?
Отже,
пограємо в гру вам потрібно прочитати
рису характеру і віднести до групи позитивних чи негативних рис.
- Наведіть приклади позитивних рис
характеру
-Наведіть приклади негативних рис характеру
-Де
і у чому виявляється характер людини?
Якщо
по відношенню до себе, то що таке самооцінка характеру?
Є
занижена самооцінки. Реалістична самооцінка допомагає почуватися впевнено і
вказує напрям для розвитку.
- Як ви вважаєте, можна визначити
характер людини за її зовнішністю?
- А як стати господарем свого
характеру? Для того, щоб керувати своїм характером необхідно виховувати в собі
цінні якості, одна з них-сила волі, яка допомагає зробити правильний вибір.
- Чи пов'язаний характер із
здоров'ям людини? Поясніть.
Отже, робимо висновок: у кожної людини є власний характер, який виявляється в
поведінці та вчинках людини. Є позитивні та негативні риси характеру. Позитивні
треба розвивати в собі, а негативних позбуватися, боротися за допомогою сили
волі, тому що вони руйнують здоров'я, приводять до хвороб.
V. Узагальнення й
систематизація знань
Практична
робота
Учитель. Тепер ви самі спробуєте оцінити свій характер. За
допомогою таблиці поставте собі бали від 0 до 9 навпроти
кожної риси.
|
охайний |
|
охайна |
|
працьовитий |
|
працьовита |
|
чуйний |
|
чуйна |
|
щедрий |
|
щедра |
|
турботливий |
|
турботлива |
|
сміливий |
|
смілива |
|
щирий |
|
щира |
- А
зараз прийшов час визначити власні риси характеру. Зробіть це, використовуючи
реалістичну самооцінку!
(
Учні на аркуші визначають свої позитивні та негативні риси характеру)
|
Мої позитивні
риси характеру |
Мої негативні риси
характеру |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
VІ. Закріплення вивченого матеріалу
1.Завдання
З поданих назв рис характеру утворіть антонімічні пари .
Наприклад: щедрість- скупість
Милосердя лінощі
Працьовитість байдужість
Турботливість жорстокість
Пильність злість
Доброта недбалість
Відповідальність неуважність
2. Завдання
З поданих назв рис характеру виберіть ті, які властиві хорошому учневі
Пунктуальний, старанний,
недбалий, допитливий, вихований, акуратний, галасливий, неуважний,лінивий,
пильний, товариський, сумлінний.
3. Життєва задача
Василько почав робити уроки.
Подзвонив друг і запропонував пограти у футбол. Василько вирішив, що трішки
пограє, а уроки виконає пізніше. Додому він повернувся пізно, хоча уроки
виконав, але не виспався.
На вашу думку, зумів Василько зробити правильний вибір?
Як позначилась ця ситуація на здоров'я хлопчика?
Як треба було поступити Василькові?
П'ятниця 08.05.2020
ТЕМА: Поведінка
біля залізничної колії. Де можна гратися, а де ні.
Безпека велосипедиста.
— Де можна переходити залізничну колію?
— Розкажіть правила переходу через залізничні
переїзди.
— Чому гратися на залізниці небезпечно?
— Пригадайте казку К. Чуковського «Бармалей». Чому із
дітьми трапилося нещастя?
— Дітям важливо вміти обирати безпечні місця для
відпочинку та гри, де ніщо не загрожує їх життю і здоров’ю.
II. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Повідомлення вчителя.
— Найзручніше місце для гри в місті — це дитячий
ігровий або спортивний майданчик у дворі біля вашого дому. Найчастіше ви
перебуваєте там не одні.
Поряд із вами — діти з вашого будинку або будинків поблизу, а також дорослі —
батьки чи бабусі, дідусі.
На дитячому ігровому майданчику є гойдалки, каруселі,
гірки тощо. Біля них будьте особливо обережними, щоб не
вдаритися, коли інші гойдаються.
Катайтеся по черзі, не сваріться.
На спортивному майданчику можна пограти в рухливі ігри, футбол, бадмінтон. Майданчики розташовують на відстані від вулиць і
доріг, серед зелених насаджень, часто їх огороджують невеличкими парканами.
У селі грайтеся на своєму подвір’ї і там, де дозволяють батьки.
Обирайте безпечні місця для ігор
та прогулянок.
Під час прогулянки ви можете зустріти незнайомих
людей, іноді — небезпечних. Як поводитися з ними, ви вже
знаєте. Однак пам’ятайте: небезпечними можуть бути не тільки чоловіки, але й
жінки, дідусі, бабусі, хлопці та дівчата. Щоб здобути вашу довіру, дорослі
можуть використовувати ваших однолітків. Незнайомці можуть пропонувати будь-що,
щоб дізнатися, де у вас удома лежать гроші, коштовності. Не розпочинайте розмови із ними. У жодному
разі нікому не називайте свою адресу, номер телефону, нічого не розказуйте про
сім’ю. Обов’язково повідомте батьків або вчителя, якщо до вас з певним
проханням зверталися незнайомці.
Допоможуть уникнути небезпеки ще й такі поради:
·
Без дозволу батьків не відходь далеко від дому.
·
Не гуляй дотемна, у безлюдних місцях.
·
Уникай хуліганів, підозрілих компаній, п’яниць.
·
Не бався на дорозі, де їздять машини.
·
Не грайся і не ховайся в під’їздах, підвалах, на
горищах, даху, будівельних майданчиках, у покинутих будівлях, а також біля звалищ і смітників.
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
1. Робота за підручником (с. 104–107)
1) Робота за малюнками.
— Розгляньте малюнки на с. 104.
— У які ігри ви полюбляєте грати надворі.
— Які речі берете з собою на прогулянку?
2) Читання оповідання В. Драгунського «На Садовій
великий рух» (с. 144–148).
— Поміркуйте, чому хлопчики втратили велосипед.
4) Робота за малюнками.
— Розгляньте малюнки на с. 105 та розкажіть, що
роблять діти. Що з ними може трапитися?
— Поміркуйте, де біля вашого будинку безпечно гуляти,
а де — небезпечно.
Запам’ятайте! Обирайте безпечні місця для ігор та розваг.
— Розгляньте малюнки на с. 106. Пригадайте, що
означають дорожні знаки для велосипедистів.
— Прочитайте правила для юних велосипедистів.
Обговоріть, що означає кожне з цих правил, для чого воно існує.
4) Екіпіровка велосипедиста.
— Разом із дорослими навчіться добирати одяг для
велосипедної прогулянки і правильно вдягати велосипедний шолом.
Запам’ятайте! Захисний шолом — найкращий головний убір для
велосипедиста.
2. Тест «Так чи ні?»
1. Ігри у піжмурки можна проводити:
○ між будинками;
○ у покинутих будинках та новобудовах;
○ на деревах;
○ біля трансформаторних будок і щитових.
2. Профілактикою пограбувань є
такі дії:
○ носити із собою коштовні речі;
○ не носити ключ так, щоб було
видно;
○ не ховати ключ під килимком
перед дверима;
○ не називати свою адресу
незнайомим;
○ не приводити додому незнайомих.
3. Слід дотримувати таких правил
для юних велосипедистів:
○ виїжджати на дорогу дозволено тим, кому виповнилося
10 років;
○ кататися можна лише там, де немає транспорту і
пішоходів;
○ можна переїжджати на інший бік дороги на велосипеді;
○ перед поїздкою слід перевірити гальма і звуковий
сигнал;
○ не можна кататися вночі, у
сутінках, в туман і під час дощу.
П'ятниця 24.04.2020
- Вухо-ніс.
Лівою рукою взятися за кінчик носа, а правою - за протилежне вухо. Одночасно з
обертанням очей вправо, вліво, вгору, вниз. Час виконання 1 2 хвилини. Дихання довільне.

П'ятниця 17.04.2020
Тема: Правила користування газовою плитою.
П'ятниця 10.04.2020
Комментарии
Отправить комментарий