Тема: Виготовлення об’ємних виробів з коробок, упаковок та самостійно
виготовлених деталей. Практична робота. „Паперовий будинок“
I. Мотивація навчальної діяльності
— Щоб
дізнатися, що саме ми будемо виготовляти на уроці, розгадайте кросворд.
1
2
б
у
д
и
н
о
к
3
4
1. Основа
дерев’яна,
Всередині
— світ.
Влітку в
них сонечко,
Взимку на
них лід.
2. Стаємо
всім на дорозі,
Всіх
спиняєм на порозі.
Хто іде —
не обмине:
Нас рукою штовхоне.
3. Я
будинок покриваю,
Дощ та
сонце я вітаю.
4. Живу я
попід дахом,
Мале
віконце маю.
Сухі гриби
та ягоди
Я добре
зберігаю.
— Сьогодні
ми будемо виготовляти й оздоблювати вироби об’ємної форми за допомогою коробок.
Наприкінці уроку у вас з’являться паперові будиночки!
ІІ. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу
1. Розповідь учителя
— Професія інженера-конструктора вимагає міцних знань будови транспортних,
транспортувальних і технологічних машин та споруд. Інженер-конструктор спочатку
формулює словами задум технічного проекту. Потім увиразнює його засобами
технічної графіки: ескізами, кресленнями. На завершення технічного проекту
інженер конструює пошуковий макет майбутнього виробу з різних матеріалів, які
легко обробляються.
Макет (фр. magutte— модель, ескіз) — просторове зображення, модель будь-чого (виробу, декорації тощо), зазвичай у зменшених розмірах (масштабі).
— Об’ємними бувають макети технічних конструкцій
з коробок, упаковок та самостійно виготовлених об’ємних деталей. Серед них, звісно,
різні види будинків.
— Розгляньте зразки будинків.
2.
Демонстрування та аналіз зразка
1)
Інструктаж учителя
— Створюючи паперовий будиночок, неначе поринаєш у чарівний
світ казок. У такому казковому будиночку можуть жити Колобок або сім гномів і красуня
Білосніжка; а можливо, три ведмеді чи інший казковий персонаж. Крім того
звичайні картонні коробки можна перетворити на казковий замок, який буде
чудовою декорацією до лялькової вистави.
—
Роздивившись малюнки на дошці та у підручнику, виготовте свій будиночок.
Використовуйте матеріали, що є у наявності. Прикрасити будинок можна за
допомогою аплікацій, малюнків та ін.
—
Розгорніть альбом-посібник на с. 43, розгляньте
дитячу роботу і виготовте з паперу власний казковий будинок. Матеріали для
виконання ви знайдете на с. 41.
— А на с. 39 ви знайдете послідовність виконання казкового замку.
Послідовність
виконання паперового будинку.
1. Виріж розгортки будинку і даху, зображені на с. 41
(фото 1)
2. Наклей розгортку будинку на картон. Виконай надрізи по
лініях. (фото 2, 3)
3. Склей будиночок (фото 4)
4. Дах склади гармошкою, потім розтягни. Виготов і виріж
вікна, двері та елементи аплікації (фото 5)
5. Приклей дах, наклей вікна та двері
6. Прикрась будинок аплікацією
Послідовність
виконання казкового замку.
1. Добери коробки потрібного розміру (фото 1)
2. Обклей їх папером коричневого кольору (як на фото 2,
3, 4)
3. Наклей вирізані вікна і браму (фото 5)
4. Скрути і склей із картону циліндри-вежі. Зроби на них
дахи з конусів (фото 6)
5. Усі елементи композиції з’єднай за допомогою клею
6. Прикрась замок аплікацією
2) Повторення правил безпеки під
час роботи.
1. На робочому місці дотримуй чистоти і порядку.
2. Зберігай ножиці у спеціально відведеному для цього місці.
3. Не працюй притупленими ножицями.
4. Не тримай ножиці лезами вгору.
5. Не користуйся ножицями під час ходьби класом.
6. Не заважай товаришеві, коли той вирізає деталі ножицями.
7. Передавай ножиці товаришеві кільцями вперед.
8. Під час різання тримай матеріал так, щоб лезами ножиць не поранити руку.
9. Клеєм слід користуватися так, щоб він не потрапив до очей. Брудні від
клею руки під час роботи витирай ганчіркою. Після закінчення роботи вимий їх
ретельно з милом і витри рушничком.
IV. Самостійна практична робота
учнів
ПОНЕДІЛОК -04.05.2020
Тема:Добір інструментів та матеріалів для оздоблення виробу.
І. Актуалізація опорних знань.
Виконаємо тестове завдання з подальшою взаємоперевіркою .
1.Одяг, який оздоблювали
вишивкою :
а) сорочка б) рушник в)серветка
2. Орнамент, що
складається зі спрощеного зображення
рослинних елементів , називається :
а) геометричним б) рослинним
в) зооморфним
3. Укажіть техніку
вишивання гладдю, що характеризується накладанням паралельних стібків і охоплює
однакову кількість ниток:
а) пряма б) качалочкова в) коса
4. Нитки, якими
найчастіше вишивають :
а) муліне б) шерстяні в) шовкові
5. Творче поєднання
різних елементів узору, однакових за змістом, кольором, формою – це :
а) композиція б) рапорт узору,
в) орнамент
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
«Національний український одяг»
Дійсно,
національний одяг розвивався та вдосконалювався протягом століть. Етнографи
дійшли висновку, що своє походження він веде навіть не від одягу Русі, а від
давньослов’янського. Місцеві його особливості беруть початок від одягу
племінних об’єднань VIII
століття, про які пише Нестор Літописець. У населенні Київської Русі того часу
вже виразно проступають специфічні особливості українського традиційного
вбрання. Один із найдавніших елементів одягу – сорочка. Ще за часів Київської
Русі слугувала як натільним, так і верхнім одягом шилася з полотна чи сукна
різної якості, залежно від призначення та достатку сім’ї. Чоловіча та жіночі
сорочки з кінця XIX – початку XX ст.
мали велику кількість варіантів крою.
1. Полісся
Західне. Ткана весільна сорочка молодої з відкладним коміром має повністю
заткані червоно-чорними переборами широкі рукава, зібрані біля манжета. В
молодого біла лляна сорочка на випуск. Вишивкою прикрашали відкладний комір і
пазуху.
2. Південь
України. Своєрідності костюму
молодої надає сорочка з кокеткою, пишно розшита рослинним орнаментом по широких
рукавах та високий весільний вінець. Відзнакою молодого є весільний рушник,
пов'язаний на руці, та весільні стрічки на грудях і біля коміра сорочки, яка
має стоячий комір.
3. Буковина.
Довга весільна сорочка молодої має густо вишиті рукава з характерними
навкісними смугами(«одскочками»). Своєрідність чоловічому костюму надавав
верхній халатоподібний із білого домотканого сукна прямоспинний двопалий одяг
із широкими рукавами, так званий «манта».
«Традиції
і сучасність»
Сучасна українська мода стрімко розвивається. Наші
модельєри стають відомими у світовому співтоваристві моди, що сприяє створенню
позитивного іміджу України. Відомі художники-дизайнери Роксолана Богуцька,
Оксана Караванська, Лілія Пустовіт, Ірина Каравай та багато інших у своїй
творчості поєднують сучасні європейські тенденції та українські народні мотиви. Їхні моделі мають безліч незмінних
шанувальників, які цінують бездоганну якість, найновіші технології обробки, високоякісну
ручну роботу, ідеальний крій та екслюзивність. Вільний крій і мішкуватість
рукавів під проймою, запозичені з народного одягу, роблять сучасні вироби
зручними, а плавні лінії плечей, які переходять у верхній зріз рукава,
підкреслюють жіночість і природну красу. Одяг фольклорного стилю вдало
доповнюють коміри, рукава, манжети, кишені, оздоблені вишивкою. Осінні покази UkrainianFashionWeek -2008 вони
присвятили 100-річчю від дня народження народної художниці Марії Примаченко.
Деякі моделі з цих колекцій ви можете
побачити на картках.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
Серед багатьох
видів оздоблення виробів найбільшою популярністю користується вишивка, зокрема,
техніка вишивання вільною гладдю. Її застосовують для оздоблення сучасного
одягу орнаментами та монограмами, аксесуарів, сувенірів, скатертин, постільної
білизни, штор, інтер΄єру (картини, пейзажі, панно), при виготовленні рекламних
логотипів.
Нагадаємо, що гладь – це техніка вишивання, при якій
площина узору повністю або частково заповнюється прямими чи косими стібками.
Нею виконують рослинні та зооморфні орнаменти.
Види вільної гладі:
1)Двобічна
2)Полтавська
3)Художня
4)Біла
Добір інструментів та матеріалів для оздоблення виробу вишивкою
Оволодіння мистецтвом вишивання вільною гладдю передбачає
забезпечення робочого місця необхідними матеріалами та інструментами. Їх
правильний вибір зумовлює художній рівень вишивки. Сучасне виробництво пропонує
широкий асортимент матеріалів та інструментів, різноманітних пристосувань,
корисних дрібничок, уміле використання яких робить процес вишивання зручнішим і
комфортнішим.
Тканини й нитки підбирають залежно від призначення виробу, узору вишивки та
способу виконання. Найзручнішою є світла натуральна тканина, яку попередньо
треба декатирувати. Універсальними
нитками для вишивання є муліне.
Під час вишивання корисними будуть наперсток (щільно прилягає до середнього
пальця), нитковтягувачі, гольники, п΄яльці, ножиці із загнутими та прямими
кінцями, лупа, лампи для освітлення, гнучкі тримачі для схем, зникаючі маркери
тощо.
Є кілька способів перенесення малюнка на тканину:
üЗа допомогою кальки та спеціального копіювального
паперу (вже використовували в попередніх класах)
üСпосіб прошивання (тонкий папір із малюнком
прикріплюється до тканини, прометується по контуру, потім папір акуратно
відривається за допомогою голки, після виконання вишивки нитки наметування
видаляються)
üСпособом припорошування (кальку із малюнком кладуть
на тканину, прикріплюють, за контуром малюнка гострим кінцем голки роблять
отвори на відстані 1,5-2 мм,
готують однорідну суміш із крейди та гасу(можна взяти зубний порошок), нею
протирають по трафарету, який потім забирають, а на тканині залишиться чіткий
контур малюнка, який потім обводиться олівцем або прошивається)
üЗа допомогою скла та світла (малюнок кладуть на
скло, зверху тканину, знизу скла включають настольну лампу і простим олівцем
обводять малюнок ; можна у сонячний день використати вікно; зручно лише для
тонкої тканини)
Дібравши всі необхідні матеріали та інструменти для
вишивання, правильно організувавши
робоче місце та ретельно опрацювавши правила безпечної праці, можна
ставати до роботи над оздобленням виробу.
ІV. Домашнє завдання.Пройти
тест на сайті «На урок» за темою «Самообслуговування»
ПОНЕДІЛОК -27.04.2020
Тема:Культура харчування. Сервірування столу
1. Бесіда з елементами розповіді.
Первісні люди тривалий час споживали продукти, які їм дарувала природа,
тільки у сирому вигляді. З часом вони навчилися добувати вогонь і почали
готували їжу на відкритому вогнищі. Коли винайшли глиняний посуд, у людей
з’явилась можливість їжу варити. Протягом віків люди стали накопичувати знання
про способи приготування різних страв. Так і виникла кулінарія.
Кулінарія
- людська діяльність, пов’язана із приготуванням їжі.
Посуд - узагальнена
назва різноманітних за формою та оформленням ємностей, які виготовляються із
глини, скла, металу, пластику тощо. Використовуються для приготування або
подавання їжі, напоїв тощо, а також для зберігання харчових продуктів.
Посуд поділяють на кухонний і столовий.
- Назвіть приклади кухонного посуду.
- Сервірування
стола – це підготування й оформлення його для споживання їжі. Спочатку
стіл накривають, найчастіше, білою
скатертиною, а для чайного столу використовують кольорову. Напроти кожного
за столом ставлять тарілку на відстані 2 см від краю стола. Розкладають столові
прибори. А як саме це роблять нам розкажуть наші гості – «столові прибори».
Ложка:
я – столова ложка, мене кладуть з правого боку тарілки, випуклою стороною вниз.
Я створена для рідких страв. До речі, інші страви теж зручно їсти ложкою, але
це не дуже негарно, тому виховані люди так ніколи не роблять. Ложкою їдять суп,
борщ, окрошку. Мене слід тримати в правій руці, а ліва в цей час повинна лежати
на столі. Набирай неповну ложку і перехиляй до рота звуженим краєм. Поївши,
кладіть мене на тарілку. У мене є сестричка – чайна ложечка.
Чайна ложка: Я призначена для компотів, тістечок, чаю та морозива. Мною кладуть цукор у
чай або каву, дістають фрукти, ягоди з компоту; їдять тістечка. Розмішавши
страву, ложечку кладуть на блюдце.
-Діти,
розмішувати цукор треба безшумно. Чай і компот не сьорбають із ложечки.
Виделка: -
кладуть мене з лівого боку від тарілки, гострим кінцем догори. Зубчики у мене є
для того, щоб наколювати їжу: шматок котлети, вареник. Коли наколюєте, мене
потрібно повернути опуклим боком догори. Щоб набрати гарнір, слід перевернути
виделку «спинкою» вниз. Тримають мене лівою рукою, після їжі кладуть у тарілку.
Якщо їдять страви, які можна їсти без ножа, то мене тримають у правій руці.
Ніж : - Кладуть мене з правого
боку від тарілки, лезом до неї. Я потрібен,
щоб відрізати шматочки м’яса, яєчні, запіканки. Тримають мене правою рукою, а
виделкою в лівій руці наколюють відрізані мною шматочки. Користуються мною
обережно, щоб самому не поранитись і не зашкодити іншим.
Вчитель.
-Діти, ті страви, які легко ламаються виделкою, їдять без
допомоги ножа. Це варена картопля та овочі, котлети, тефтелі, шніцелі. Виделка
в таких випадках знаходиться в правій руці. А ще ви повинні запам’ятати, що
їсти з ножа не можна. Це некультурно і небезпечно.
-Ми вдячні столовим приборам, які познайомили нас із тим,
як ними користуватися. Але, крім них на столі повинні стояти склянки, або
чашки, спеції, серветки.
2. Складання порадника «Як поводитися за столом»
«Правила поведінки за столом»
Уміння поводитись за столом, правильно користуватися
столовими приборами характеризує загальний рівень культури людини.
Не сиди занадто близько чи далеко від краю столу.
-Не клади лікті на стіл.
-Сиди на стільці прямо, не згинаючись над тарілкою.
-Не діставай самостійно страву, що знаходиться далеко від тебе. Краще
попроси про це сусіда.
-Не їж поквапливо.
-Серветку для індивідуального користування поклади на коліна. Витирай губи і
руки паперовою серветкою.
-їжу на тарілку накладай спеціальною ложкою чи щипцями.
-Хліб, фрукти, печиво бери руками.
3. Пояснення до виконання практичної роботи
Ваше
завдання: користуючись предметами, правильно оформити стіл для обіду. Ви
повинні не тільки швидко, а й правильно, охайно, естетично засервірувати стіл.
Гра «Так чи
ні»
■Коли їси, розхитуйся на стільці
■Виделку тримай у лівій руці, а ніж у правій
■Клади лікті на стіл
■їж з ножа
■Бери страву тільки після гостей чи доросли
■За столом розмовляй з повним ротом, човгай ногами
■Не вибирай, а бери те , що лежить ближче до тебе
■Бажай всім «Смачного!», «Хліб - сіль»,
Жартівливі вірші.
Розмова
бабусі і онука.
-Не тягнись через увесь стіл! Що в тебе нема язика? - зупиняє бабуся онука.
-Язик є, але руки довші, - відповідає онук.
-Яких помилок допустився онук?
«У гостях».
Якщо в друга іменини ти не гай ані хвилини!
Завітай до нього вранці ввімкни музику для танців, ще
й пісні горлай щосили щоб скоріше стіл накрили.
Подарунок лишай вдома - треба він тобі самому.
За один обід не варто, подарунок віддавати Загрібай
цукерки в жмені і ховай їх у кишені.
Торт хапай двома руками, їж великими шматками.
Після торту руку жирну витри краєм скатертини.
А коли вікно є поруч, витри руки краєм штори.
А коли ступнеш на ганок, скажи: «Стіл був препоганий!»
Стане соромно родині, і тоді матуся вдруге іменини зробить другу.
«Оце так свято!»
-Святкували іменини Ми у подружки Марини.
-Чай пили і тортик їли,
-Про цікаве гомоніли В нас компанія чимала,
-Тільки вихованих мало:
-Вова голосно сміявся,
-Дмитрик на стільці гойдався,
-Підштовхнув маленьку Ніну,
-Чай розлив на скатертину.
-Ігор свої пальці в кремі Витирав об светрик Жені.
-Було весело нам дуже - На підлозі бруд, калюжі Після цього святкування Буде
довгим прибирання.
ПОНЕДІЛОК -13.04.2020
Тема: Декорування
виробів. Писанка, як один із символів України.
Оздоблення
великодніх яєць
І. Актуалізація знань учнів.
1.Бесіда з елементами розповіді
Великдень –
найбільше християнське свято після Різдва. За
біблійським сюжетом цього дня воскрес Ісус Христос. Святкують цей день в Україні ще з Х ст.,
і припадає він завжди на неділю, тому й має назву Великий день, або Великдень.
- З чим асоціюється в українців це
свято?
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація
навчальної діяльності
-Кожен народ має свої свята, традиції,
звичаї, обряди, які передаються від одного покоління до наступного. На Україні спочатку яйце
фарбували в один колір (тепер їх називають крашанками). Потім люди навчилися
малювати на них різний орнамент. Це дряпанки, крапанки, мальованки. Так виникла
писанка.
-Великодні свята відкривають перед прихильниками
рукодільної творчості чимало горизонтів. В наш час яйце не тільки розфарбовують,
розписують, а й оздоблюють різними способами: аплікацією з паперу, з тканини, мозаїкою
з бісеру тощо. Останнім часом дуже популярним став такий вид занять, як
" hand made " - дослівно з англійської «зроблено вручну».Хенд мейд – це
мистецтво створювати речі, що несуть в
собі позитивну енергетику та чудовий настрій. Такий ефект досягається через те,
що хенд мейдом займаються тільки ті люди, які дійсно люблять цю справу.
Найчастіше, речі хенд мейд існують в одному екземплярі і є абсолютно
унікальними. Навіть якщо майстер створить декілька речей, вони ніколи не будуть
схожими одне на одне.У чому плюси рукотворних робіт і чому
все більше зростає попит і інтерес до цього виду занять? В першу чергу, це
індивідуальність. По-друге, творець рукотворної речі, тобто хендмейдер створює
роботу сам від початку до кінця, повністю контролюючи свій процес і
відповідаючи за нього. По-третє, кожна рукотворна річ несе в собі тепло рук
автора, частинку його душі. По-четверте, заняття творчістю корисно для
здоров'я. Роблячи що-небудь своїми руками, розвивається дрібна моторика рук, а
це в свою чергу підвищує пам'ять, розумові процеси, уява. На руках існує багато
біологічно активних точок, тому, працюючи руками, ми масажуємо їх, стимулюючи
роботу всього організму. По-п'яте, hand made дуже різноманітний, будь-яка
людина може знайти заняття для душі, прикрасити свій будинок, незвичайними
подарунками порадувати друзів. Це корисне проведення часу, можливість завести
нові цікаві знайомства, знайти однодумців, розширити свій кругозір і побачити
світ у нових барвах! Дуже популярним
видом hand made
сьогодні є декорування великодніх яєць.
-Писанка - найкращий подарунок рідним до
Великодніх свят.Головне, на мою думку,беручись
до розпису чи оздоблення
яєць, потрібно бути у гарному
настрої, вкладаючи
у свою роботу любов та позитивні емоції. Тоді така писанка матиме хорошуенергетику
і може стати справжнім оберегом на щастя, любов, здоров’я та
удачу. Я сподіваюся, що ви, як добрі господарі, зробите все,
щоб у наших гостей залишились найприємніші спогади про наш урок, а я буду вам
допомагати.
ІІІ..
Повторення правил безпечної поведінки на уроці трудового навчання.
1.Роботу розпочинай
після дозволу вчителя.
2.Інструмент
використовуй за призначенням.
3.Під час роботи не
відволікайся на сторонні справи, не розмовляй.
4.Клей відкривай
обережно, нанось його на виріб пензликом.
5.Підтримуй порядок на
робочому місці.
ІV. Практична робота учнів
Пропоную Вам 6
різних техник. Оберіть на свій смак і
можливості.
Алгоритм розпису
писанки-мальованки за допомогою пензлика
1. Підготуй яйце: добре вимий, умочи в оцет, щоб знежирити поверхню.
2. Олівцем наміть контури майбутнього візерунка.
3. Розфарбуй яйце. Для цього змішай гуаш чи фарбу з клеєм ПВА.
Алгоритм декорування
яєць посипкою
1.Беремо тонко заструганий олівець і наносимо візерунок.
2.Пензлем наносимо клей.
3.Беремо посипку і злегка притрушуємо місце, де нанесений клей.
ТЕМА: "Основні прийоми та послідовність
виготовлення мозаїки з природних і штучних матеріалів. Практична робота
„Колобок“.
1. Вступна бесіда
— Згадайте, що таке мозаїка?
Мозаїка (фр. mosaіque, італ. mosaіko, лат. musіvum, буквально —
присвячене музам; грец. μοϋυα — муза) — зображення чи візерунок, виконані з кольорових
каменів, смальти, керамічних плиток, шпону та інших матеріалів.
2. Розповідь учителя
— А що
саме ми виготовлятимемо із соломки — відгадайте!
Я так схожий на жовту кульку,
Маю я рум’яний бочок.
Відгадайте-но, як же я звуся,
Відгадали? Так, я — ...
— Які
матеріали будемо використовувати під час роботи?
Солома — сільськогосподарські відходи
зі стебел зернових рослин.Використовується у тваринництві
як підстилка для тварин, як добавка дораціону
тварин, а також для покрівлі будівель і як енергетична сировина.
Розрізняють озиму і ярову солому, злакову і бобову, а
за видамирослин — пшеничну, житню,
ячмінну, лляну, конопляну та ін.
Із соломи за українською
традицією виготовляють головні убори — брилі, жіночі капелюшки. Бриль,
солом’яний капелюх —традиційний український сільський літній головний убір,
переважно чоловічий, з плетеної соломи або очерету. Брилі плели по українських
селах із житньої, пшеничної соломи або очерету, адже цей матеріал був найкращим
захисником від палючого літнього сонця під час роботи в полі або на левадах. У
різних народів світу поширені солом’яні іграшки, прикраси тощо.
3.
Демонстрування та аналіз зразка
1)
Інструктаж учителя.
—В аплікаціях можна комбінувати
різні природні і штучні матеріали. Наприклад, соломку, стрічки, тасьму,
мереживо, нитки, тканину тощо. Соломку для аплікації потрібно підготувати
заздалегідь.
Послідовність
виконання
1. Підготовлену
соломку змасти клеєм, окремі її смужки приклей на цупкий папір щільно одна до
одної та висуши.
2. Зі зворотного
боку заготовки циркулем намалюй коло.
3. Виріж
круг-заготовку.
4. Зроби личко Колобку: приклей очка, ротик та
чубчик. Наклей його на середину аркуша картону.
Шановні батьки і діти! 13.05.2020 (середа) о 10.10 буде проведена тематична контрольна робота з природознавства. Тема: Тестові завдання «Тваринний і рослинний світ»
Комментарии
Отправить комментарий